Sökning: "Hemmamarknad"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Hemmamarknad.

  1. 1. Institutional support for the internationalization of Swedish Small and Medium-Sized Enterprises. : A Study of the Kalmar Region

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Viktor Björk; Alex Matrsson; [2022]
    Nyckelord :Institutional environment; Internationalization process; Governmental support; Small and Mid-size Enterprise; Home market; International business strategy; Swedish government; Kalmar region; Policymakers.; Institutionell miljö; Internationaliserings process; Statligt stöd; Små och Medel stora företag; Hemmamarknad; Internationell företagsstrategi; Svenska staten; Kalmar regionen; Beslutsfattare.;

    Sammanfattning : Extant research concludes that SMEs tend to be highly dependent on the local institutional environment when internationalizing. In relation to that, international business literature accentuates the lack of studies that aim to understand how government support influences SMEs' international business performance. LÄS MER

  2. 2. Dras alla konsumenter över samma kam? : Svenska företags utformning av marknadsföringsstrategier på den internationella marknaden.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Tova Engman; Axel Tisell; [2021]
    Nyckelord :Anpassning; standardisering; cross-cultural marketing; marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Standardisering och anpassning är två marknadsföringsstrategier som flitigt debatterats under decennier bland forskare. Begreppet standardisering innebär att ett företag väljer att utforma sin marknadsföring på samma sätt genom flera kanaler och på flera marknader. LÄS MER

  3. 3. Förvärva på samma eller ny marknad? : En studie om abnormal avkastning beroende på tidigare etablering

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Karlsson; Axel Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Företagsförvärven har under de senaste åren ökat internationellt. De flesta företagsförvärven sker på företagets hemmamarknad och marknadsreaktionen har visats vara lägre vid förvärv utomlands. Tidigare studier kontrollerar inte för om etablering i landet påverkar marknadsreaktionen. LÄS MER

  4. 4. Market analysis for electric vehicle supply equipment : The case of China

    Master-uppsats, KTH/Hållbarhet och industriell dynamik

    Författare :ANDREY BUSK; ARVID JOELSSON WARRENSTEIN; [2014]
    Nyckelord :Electric vehicle; electric car; new energy vehicle; electric mobility; EV; PEV; Electric vehicle supply equipment; EVSE; electric vehicle charging; charging infrastructure; market analysis; market entry; market attractiveness; evaluation model; China; emerging markets emerging technologies; small and medium-size enterprises; SME; start-up; Eldrivna fordon; elfordon; elbilar; elektriska fordon; e-mobilitet; laddning av elbilar; laddinfrastruktur; marknadsanalys; marknadsinträde; Kina; tillväxtmarknad; nya teknikområden; SMF; små och medelstora företag; uppstartsföretag;

    Sammanfattning : Personliga eldrivna fordon (EV) är ett nytt teknikområde som är på väg att uppnå stort momentum på flera av världens marknader. Eftersom branschen fortfarande ligger i sin linda finns det i nuläget inga tydliga strukturer, som gäller för alla marknader världen över, gällande relationerna mellan aktörer, vilket leder till osäkerheter när det kommer till att ta strategiska beslut. LÄS MER

  5. 5. Goodwillgåtan i Europa -En kvantitativ studie av goodwill och övervakning i Europa och USA

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Joel Erixon; Oscar Erixon; [2012-01-30]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: År 2005 beslutade EU att alla noterade företag inom unionen måste följa IASBs regelverk gällande koncernredovisning. Detta var ytterligare ett steg för att öka den internationella jämförbarheten mellan företags redovisning. LÄS MER