Sökning: "Hirdman gender systems."

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Hirdman gender systems..

  1. 1. Kontroll i fastighetsbranschen. En kvalitativ enfallsstudie om kvinnliga och manliga chefers upplevelser av kontroll på arbetsplatsen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Olivia Lind; Julia Lindborg; [2024-02-13]
    Nyckelord :control; norms; surveillance; self-discipline; the gender system;

    Sammanfattning : This essay aims to examine managers experiences of control at the workplace within the property sector, and how these experiences differ between female and male managers. This study is a qualitative single case study that intends to offer a deeper understanding of a unique case and uses an abductive method approach. LÄS MER

  2. 2. Vem är Eva? : Hur Eva och genussystemet har utvecklats i barnbiblar mellan 1940–2020.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Caroline Glemdal; [2024]
    Nyckelord :Children’s bibles; Gender studies; Adam and Eve; Gender systems; Hirdman gender systems.;

    Sammanfattning : This essay discusses gender systems in children’s bibles with narrative criticism and discourse analysis. The focus in the essay is on gender studies and how the stories in the children’s bibles change between 1940 to 2020. The children’s bibles used were published 1940, 1961, 1989, 1999 and 2020. The story of Adam and Eva is analyzed. LÄS MER

  3. 3. Ömtålig, underordnad och frånvarande : En kvantitativ innehållsanalys av genusstereotyper i reklamen i Vogue under 2021

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Andie Ringvall; [2023]
    Nyckelord :Gender; Vogue; Advertisement; Feminism; Gender stereotypes; Genus; Vogue; Reklam; Feminism; Genusstereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka stereotyper av kvinnor som förekommer i reklamen i Vogue under år 2021. Detta baserat på Goffmans sex stereotyper om genus i reklam, Hirdmans teorier om genussystem och genuskontrakt samt feministisk teori. LÄS MER

  4. 4. spriten, konsten och normen : Hur kvinnligt och manligt framställdes i valaffischer kring folkomröstningen 1922

    Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Back; [2023]
    Nyckelord :Referendum; Political posters; Alcohol; Depictions; Image analysis;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how women and men were portrayed in the campaigns surrounding the Swedish referendum 1922, regarding a ban of alcohol.  To examine this, eleven political posters belonging to the pro-ban and anti-ban side have been analyzed from a gender perspective. LÄS MER

  5. 5. ”Hon får skylla sig själv” : En kvalitativ undersökning om hur kvinnan framställs i våldtäktsdomar utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Lejla Velic; [2022]
    Nyckelord :Sex; gender; gender systems; sexual violence; rape; rape convictions; Kön; genus; genussystem; sexuellt våld; våldtäkt; våldtäktsdomar;

    Sammanfattning : Studien är en kvalitativ undersökning av hur kvinnor som blivit utsatta för sexuellt våld framställs i våldtäktsdomar utifrån ett genusperspektiv. Frågeställningarna som studien utgår ifrån är; - Hur framställs kvinnor som blivit offer för våldtäkt i domar utifrån ett genusperspektiv?- Hur beskriver männen som blivit dömda för våldtäkt relationen mellan könen i domen utifrån ett genusperspektiv? Den teoretiska ramen utgår ifrån Hirdmans genussystem, samt radikalfeminismen perspektiv på sexuellt våld. LÄS MER