Sökning: "Hofstede’s National Cultural Theory."

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Hofstede’s National Cultural Theory..

  1. 1. A comparative study: How are European fast-fashion and high-end fashion brands adapting their marketing strategy for the Japanese market?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Hansson; Tobias Stenström; [2023-06-28]
    Nyckelord :: luxury fashion; budget fashion; Japanese fashion; marketing mix; Japanese culture; consumer behavior;

    Sammanfattning : The study investigated how European fashion brands adapt their marketing strategies to the Japanese market. The culture in Japan differs from Europe, in which advertisements, commercials and other promotional tools risk getting misinterpreted or perceived as offensive. LÄS MER

  2. 2. The influence of Cultural Distances on the relationship between Motivational Practice and Job Satisfaction: A quantitative study comparing Multinational Corporations in Vietnam and Sweden

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linh Pham; Simon Rosén; Tran Nguyen; [2023]
    Nyckelord :Cultural distances; Motivation; Motivational practices; Job satisfaction; Vietnam; Sweden; MNCs; Moderation effect;

    Sammanfattning : Background: Cultural differences provide challenges for multinational corporations, due to the differences in norms, values, and beliefs accompanying national cultures. Multinational corporations must adapt to the new environment to achieve optimal performance and attain competitive advantages. LÄS MER

  3. 3. Företagskulturens egenskaper och lärande : En studie om medarbetares uppfattning med en jämförelse i tvärkulturell miljö

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Nicklas Ohlsson; Viktoria Tevell; Alice Borslöv; [2023]
    Nyckelord :Corporate culture; Cross-cultural; Formal learning; Non-formal learning; Informal learning; Cultural levels; Artifacts; Espoused Values; Cultural dimensions; Sweden; Spain; Organizational culture; Organizational structure; Företagskultur; Tvärkulturell; Formellt lärande; Icke formellt lärande; Informellt lärande; Kulturella nivåer; Beteende; Värdering; Kulturella dimensioner; Sverige; Spanien; Organisationskultur; Organisationsstruktur;

    Sammanfattning : Företagskultur har en betydande roll i hur ett företag ska bli framgångsrikt visar aktuell forskning. I föreliggande studie undersöks hur företagskulturen uppfattas av anställda och vilka olika lärande som används för att kommunicera och förmedla kulturen till medarbetare. LÄS MER

  4. 4. Swedish, Polish or Swolish? Cultural perceptions from a Swedish start-up expanding into Poland: A qualitative case-study examining cultural differences in a Swedish firm with a Polish office

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för företagande och ledning

    Författare :Max Knutsson; Anton Johansson; [2022]
    Nyckelord :Organizational culture; Culture; Perceptions; Cultural strategy;

    Sammanfattning : Through a qualitative case study this thesis aims to answer how cultural differences are managed and interpreted in a tech start-up operating in two countries, Sweden and Poland. The case study examines the company Astros (fictitious name) and is based on 11 in-depth semi-structured interviews. LÄS MER

  5. 5. Samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur : En kvalitativ studie med empiri från Frankrike, Kina och Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Anna Kokko; Wiberg Daniel; [2020]
    Nyckelord :Emotional intelligence; national culture; Hofstede; France; China; Sweden; leader; Emotionell intelligens; nationell kultur; Hofstede; Frankrike; Kina; Sverige; ledare;

    Sammanfattning : Titel: Samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur – en kvalitativ studie med empiri från Frankrike, Kina och Sverige Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Anna Kokko och Daniel Wiberg Handledare: Tomas Källquist och Pär Vilhelmson Datum: 2020 - Januari Syfte: Studiens syfte är att synliggöra samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur med hjälp av en modell, detta genom att med utgångspunkt i Hofstedes kulturdimensionsteori jämföra emotionell intelligens hos ledare i tre olika nationella kulturer. Metod: Studien har utgått ifrån en kvalitativ metod där sexton semistrukturerade intervjuer har genomförts med ledare från Frankrike, Kina och Sverige. LÄS MER