Sökning: "Hur påverkas barn"

Visar resultat 16 - 20 av 1264 uppsatser innehållade orden Hur påverkas barn.

  1. 16. Stulen barndom : En strukturerad litteraturöversikt kring våld i barndomen och dess långsiktiga inverkan på vuxenlivet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Dilan Sherwani; [2024]
    Nyckelord :Nyckelord: Våld i hemmet; negativa barndomsupplevelser; bevittnar våld; långsiktiga konsekvenser; vuxenliv; PTSD;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka konsekvenser en individ får av att ha blivit utsatt för våld eller bevittnad våld i hemmet i barndomen. Varn som lever med våld eller blir vittne av våld som utövas mellan föräldrarna i hemmet kan ses som psykiskt våld mot barnet vilket i sin tur kan hämmda deras utveckling. LÄS MER

  2. 17. Hur framställs barns position i barnlitteratur i relation till klimatfrågan? : Svenska barnböckers påverkan på vilken position barnen ges i relation till klimatfrågan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Linnéa Aronsson; [2024]
    Nyckelord :Children’s literature; Children’s positioning; Discourse analysis; Climate; Barnlitteratur; Barns positionering; Diskursanalys; Klimatet ;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to analyze how Swedish children's books aimed to children between the ages of three and six, position children in relation to the books' climate and environmental themes. The method used for collecting material was a discourse analytical model developed by Svensson (2019). LÄS MER

  3. 18. Sociala medieappar, barn och fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ahmed Ibrahim; Isak Net; [2023-12-07]
    Nyckelord :Sociala medier; digitala medier; praktikgemenskaper; fritidshem;

    Sammanfattning : Vår studie siktar på att öka kunskap och förståelse kring barns erfarenheter i sociala medier och hur deras deltagande i sociala medier är en del av deras vardagsliv och i fritidshemmet samt om det finns skillnader utifrån sociala kategoriseringar som genus och ålder. Studien förlitar sig på en kvantitativ studie i form av webbenkäter där vi fick in 64 svar. LÄS MER

  4. 19. Lärares arbete med genusperspektiv på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Kristina Hellqvist; Daniel Rydberg; [2023-10-26]
    Nyckelord :Genus; kön; genusperspektiv; fritidshem; könsnormer; queerteori; pojkar; flickor; lärare; elev; relationellt perspektiv; könsroller.;

    Sammanfattning : Ur ett sociologiskt perspektiv formas våra kön i sociala och kulturella sammanhang. Enligt läroplan för svenska fritidshem ska lärare motverka stereotypiska könsnormer och diskriminering, samt utveckla elevernas förmåga att kritiskt granska de begränsande könsnormerna. LÄS MER

  5. 20. FÖRÄLDRARNAS UPPLEVELSER AV FAMILJECENTRERAD BARNCANCERVÅRD Litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Michelle Eriksson; Michaela Johansson; [2023-06-27]
    Nyckelord :Barncancervård; delaktighet; familjecentrerad vård; kommunikation och relation.;

    Sammanfattning : barn drabbas av cancer påverkas inte bara barnet utan hela familjen. För att kunna hjälpa familjer på bästa sätt är det viktigt att som vårdpersonal lära känna hela familjen, hur de kommunicerar, vad de redan vet om sjukdomen, vad de har för stöd att tillgå samt vad de har för behov. LÄS MER