Sökning: "IKT pedagogik"

Visar resultat 21 - 25 av 218 uppsatser innehållade orden IKT pedagogik.

  1. 21. "Det kallas lärplatta" : En kvalitativ studie om pedagogers upplevelser av lärplattan i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josephin Neuendorff; Hedvig Linde; [2021]
    Nyckelord :digitalisering; IKT; digital kompetens; lärplatta; Lpfö 18; fenomenologi;

    Sammanfattning : I Läroplanen framgår det att förskolan ska ge barn förutsättningar att använda digitala verktyg och att utveckla en adekvat digital kompetens (Lpfö 18, 2018, s. 9). Det krävs således en kompetens hos pedagoger verksamma i förskolan för att nå upp till de ökade kraven som ställs på förskolan. LÄS MER

  2. 22. Möjligheter och utmaningar med digitala verktyg i fritidshemmet : Ett antal pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anton Larsson; Remy Nayak; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; fritidshem; IKT; inkludering; kompetens; kunskapsasymmetri; kvalitativ studie; socialt samspel;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka möjligheter och utmaningar som kan uppstå när digitala verktyg används i fritidshemmet. Vidare undersöker vi om det finns en omvänd kunskapsasymmetri mellan elever och pedagoger på grund av användningen av digitala verktyg och hur detta påverkar pedagogens roll. LÄS MER

  3. 23. Det gäller ju att skapa förutsättningar : En kvalitativ intervjustudie med fokus på förskollärares och rektorers ledarskap med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Ekstrand; Jessica Rundberg; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; ledarskap; rektor; förskollärare; förskola; IKT;

    Sammanfattning : Vi lever idag i ett digitaliserat samhälle och i förskolans styrdokument benämns det tydligt att verksamheten ska arbeta med digitala verktyg. Studiens syfte är att få en inblick i rektorers och förskollärares uppfattningar om deras ledarskap i relation till digitala verktyg i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares erfarenheter av digitala verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Denise Thaler; Zerina Cutura; [2021]
    Nyckelord :digitala verktyg; läroplanen; förskollärare; ikt; kvantitativ metod; enkätundersökning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Inledning Detta arbete är en studie som undersöker hur de digitala verktygen används i praktiken i förhållande till vad som står i våra styrdokument därtill undersökes hur de verksamma förskollärarna upplever digitala verktyg och vad de har för erfarenheter. Syfte Syftet med vårt examensarbete är att öka förståelsen kring hur de digitala verktygen används i förskolans verksamhet. LÄS MER

  5. 25. Modaliteter som samspelar och skapar mening : Andraspråkselevers litteracitetsutveckling i skrivandet av multimodala texter

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elaine Börjesson; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; multimodal litteracitet; litteracitetsutveckling; andraspråksutveckling; skrivutveckling; flerspråkighet; andraspråk; IKT; skriva sig till läsning;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att utveckla undervisning som stödjer andraspråkselevers litteracitetsutveckling och undersöker möjligheter och utmaningar med att skriva multimodala digitala texter inom ämnet svenska som andraspråk och därmed bidra med kunskap om digitaliseringens roll i andraspråkselevers litteracitetsutveckling. Teori: Studien utgår från ett aktionsforskningsteoretiskt perspektiv och det epistemologiska antagandet är att kunskap om pedagogiskt arbete bör komma ur samarbete med verksamma lärare. LÄS MER