Sökning: "Inkludering och exkludering förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade orden Inkludering och exkludering förskolan.

  1. 21. ”Alltså det beror ju på hur mycket vi som vuxna jobbar, det beror på hur inkluderande vi är” : Förskollärares tankar om huruvida förskolan är en plats för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Halbakken; Alicia Berggren; [2019]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; relationellt perspektiv; specialpedagogisk kompetens; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med vår studie är att undersöka hur några förskollärare arbetar för att möta alla barn, även de i behov av särskilt stöd. Syftet är vidare att undersöka om kompetensen och verktygen finns för att inkludera barn i behov av särskilt stöd, och hur dessa verktyg i så fall används i dessa verksamheter. LÄS MER

  2. 22. Kommunikativa metoder i relation till inkludering i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lövgren Annika; Karoline Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Exkludering; Inkludering; Kommunikativa metoder; Specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om respondenterna använder kommunikativa metoder, i sådant fall vilka kommunikativa metoder används samt hur personalen motiverar sina val och i vilken utsträckning metoderna används. Utgångspunkten i vår studie grundades på upplevelsen av att kommunikativa metoders användningsområde inom förskolan skiljer sig åt mellan Sverige och internationellt. LÄS MER

  3. 23. Integration av nyanlända barn i förskolan : Förskollärares erfarenhet och förhållningssätt till integration

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Elin Olsson; [2019]
    Nyckelord :integration; interkulturell; förskola; narrative; pedagogik; mångfald; mångkulturell interkulturalitet.;

    Sammanfattning : ABSTRACT The aim of this study is to describe the preschool teacher's perception of the integration work in pre-school, with newly arrived children and their families. The study describes the experiences and the attitudes of preschool teachers approach to newly-arrived children in preschool. LÄS MER

  4. 24. ”Då får du vara kusin som ska på semester” En studie om inkludering och exkludering mellan barn i den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Palm; Erika Bernhoff; [2019]
    Nyckelord :exkludering; fri lek; förskola; inkludering; kamratkultur och strategier;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur barn inkluderar och exkluderar varandra i den fria leken på förskolan samt vilka strategier de använder sig av för att göra detta. Vi vill med denna studie synliggöra barns agerande i relation till varandra för att utmana pedagogernas förhållningssätt samt handlande i barns fria lek. LÄS MER

  5. 25. Barns exkluderingar och inkluderingar av varandra under bildaktiviteter : En kvalitativ observationsstudie om äldre förskolebarns deltagandemönster och artefakterna under bildaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Malmberg; Sara Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Interaktion; deltagandemönster; artefakter; sociokulturellt perspektiv; förskola; videoobservation; interaktionsanalys;

    Sammanfattning : Tidigare forskning antyder att pedagogers närvaro under bildaktiviteter är betydelsefullt för barns interaktioner. Problematiken ligger i att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar självständighet där vi av tidigare erfarenheter sett att pedagoger ofta väljer att styra barn i deras bildskapande, vilket medför att barn begränsas i bildskapandet. LÄS MER