Sökning: "Inkludering och exkludering förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 79 uppsatser innehållade orden Inkludering och exkludering förskolan.

  1. 6. Alla barn får vara med och leka, eller? : En studie om pedagogers förhållningssätt för att förebygga och motverka utanförskap i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Matilda Nilsson; Sofie Schildt; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; exkludering; fri lek; inkludering; pedagogers förhållningssätt; utanförskap;

    Sammanfattning : Att förskolan ska vara en plats som bidrar till social gemenskap som gynnar barns självbild är något som lyfts i  Läroplan för förskolan Lpfö18 (2018). Men är det verkligen så enkelt?  Var drar man som pedagog gränsen mellan att låta barn exkludera andra för att skydda den pågående leken men att samtidigt sträva efter att alla barn ska ges möjlighet till inkludering och delaktighet? Studiens syfte grundar sig i frågor som har väckts hos oss när vi diskuterat barn i utanförskap och utifrån dessa frågor vill vi undersöka hur pedagoger beskriver utanförskap i den fria leken, samt hur pedagoger arbetar för att motverka utanförskap i barns fria lek. LÄS MER

  2. 7. ”Vi vuxna måste inte bara vara närvarande, utan även härvarande” : En studie om förskollärares arbetssätt och förhållningsätt för att främja relationsbyggande och gemenskap i barngruppen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Miriam Erkapers; Susanne Lindh; [2022]
    Nyckelord :kamratkultur; förskollärare; inkludering; exkludering; gemenskap; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med att främja barns relationer i förskolan och hur de ser på sitt uppdrag utifrån läroplan för förskolan. Vi undersöker även hur förskollärare tolkar barns relationsbyggande under fri lek, i termer av inkludering och exkludering. LÄS MER

  3. 8. Barn i behov av särskilt stöd : En studie om förskollärares erfarenheter av att skapa eninkluderande verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Gyllenskepp; Linnéa Palmu; [2022]
    Nyckelord :Children with special needs; exclusion; inclusion; special education; preschool; preschool teachers experiences; Barn i behov av särskilt stöd; erfarenheter; exkludering; förskola; förskollärares specialpedagogik; inkludering;

    Sammanfattning : I den svenska förskolan har alla barn rätt till en likvärdig utbildning och att få sina behov tillgodosedda. Syftet med studien är att undersöka vilka erfarenheter förskollärare har av barn i behov av särkilt stöd och för hur de arbetar för att inte exkludera dessa barn. LÄS MER

  4. 9. Barnet som kommunicerar via sitt kroppsspråk : Ett arbete om språkstörning, kommunikationsformer och inverkan på den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emmelie Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Fri lek; språkutveckling; språkstörning; inkludering; exkludering; förskola;

    Sammanfattning : Min studie syftar till att studera hur barn med ett bristfälligt språk kommunicerar, interagerar, inkluderas eller exkluderas under den fria leken.  Det ligger även i mitt intresse att undersöka hur pdagogerna på förskolan ser på inkludering av barn utan ett verbalt språk inom förskoleverksamheten.  .. LÄS MER

  5. 10. Arbetslagets insatser med det rätta stödet : Stödet som ges och fås

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Ibtissem Chaouche; [2022]
    Nyckelord :special support; work team; preschool; inclusion; exclusion.  ; Särskilt stöd; arbetslag; förskolan; inkludering; exkludering ;

    Sammanfattning : .... LÄS MER