Avancerad sökning
Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Fysisk aktivitet på fritidshemmet : En kvalitativ studie om hur fritidshemmet planerar och erbjuder fysisk aktivitet, samt skapar rörelseglädje för eleverna
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidshemmen på utvalda skolor arbetar med styrd fysisk aktivitet och vilka förutsättningar personalen vi intervjuat har haft för att uppfylla lärandemålen gällande rörelseaktivitet med eleverna. Vi utgick ifrån våra frågeställningar när vi förberedde våra intervjufrågor. LÄS MER
2. “Jag lär mig om jag tycker att det är kul…” : En kvalitativ studie om elevers upplevelser av synligt och osynligt lärande i den styrda respektive fria leken på fritidshemmet.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Detta arbete behandlar upplevelsen av vad den fria respektive styrda leken lär elever på fritidshemmet utifrån elevernas eget perspektiv. Syftet med denna studie var att synliggöra elevers upplevelser av synligt och osynligt lärande i den fria och styrda leken på fritidshemmet. LÄS MER
3. "Jag får ont i huvudet men det är deras framtid" En studie om möjligheter och begränsninga inom fritidshemmets fysiska inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att titta på vilka lokaler som finns till förfogande på olika fritidshem i en sydsvensk stad som är integrerade i skolan, och se hur dessa används. Vi har även undersökt om miljöns utformning är anpassad för fritidshemsverksamheten, och berört vad det finns för möjligheter och begränsningar med fritidshemmens lokaler. LÄS MER
4. Barn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet – En undersökning av hur pedagoger i förskola och fritidshem beskriver arbetet kring dessa barn.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyfte och frågeställningarSyftet med studien är att undersöka hur pedagoger från ett antal förskolor och fritidshem beskriver arbetet kringbarn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet. För att precisera syftet utgår studien från följandefrågeställningar: -Vilka svårigheter menar pedagogerna att barn visar i det sociala samspelet?-Hur beskriver pedagogen att hon/han går tillväga då ett barn visar svårigheter i det sociala samspelet?-På vilka sätt menar pedagogen att hon/han kan stödja barnet som är i behov av att utveckla sin kompetens när det gäller att samspela med andra?-Vilka svårigheter upplever pedagogen i och med detta arbete?-Anser pedagogen att hon/han får tillräckligt mycket stöd från ledningen i den här typen av arbete?MetodStudien baseras på kvalitativa samtalsintervjuer. LÄS MER
5. Skillnader och likheter i ett kommunalt och ett enskilt fritidshem
Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildningSammanfattning : I detta arbete vill vi undersöka om det finns någon kvalitetsskillnad mellan ett kommunalt fritidshem och ett enskilt. Syftet med denna studie är att beskriva och tolka eventuella skillnader och likheter mellan ett kommunalt och ett enskilt fritidshem. LÄS MER