Sökning: "Intervjufrågor till barn om barns inflytande"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Intervjufrågor till barn om barns inflytande.

  1. 1. ”Det är deras rätt att ha inflytande, men inte på bekostnad av någon annan” : En kvalitativ studie om vad förskollärare beskriver som barnens inflytande över förskolans aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jessika Fredin; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; inflytande; barnperspektivet; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vad förskollärare beskriver som barnens inflytande över förskolans aktiviteter. Genom semistruktuerade intervjufrågor till fem förskollärare i södra Sverige genomförs en kvalitativ undersökning. Studien använder den didaktiska triangeln som ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Elevers syn på inflytande och delaktighet i förskoleklass : En kvalitativ intervjustudie utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Stenbäck; Adriana Morar; [2022]
    Nyckelord :Pupils perspectives; children s conversations; co-determination; participation; obedience; preschool class; influence; Elevers perspektiv; barnsamtal; medbestämmande; delaktighet; hörsammade; förskoleklass; inflytande;

    Sammanfattning : Begreppen delaktighet och inflytande används flitigt i skolans verksamhet, men hur görs barn och elever delaktiga i undervisningen och när tillåts de egentligen ha inflytande? Studiens syfte är att belysa elevernas delaktighet och inflytande utifrån deras perspektiv. Den teori som används är Shiers delaktighetsmodell och som metod har intervjuer använts i form av barnsamtal. LÄS MER

  3. 3. Förskolans pedagogiska miljö : Av vem, för vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Lindblom; Elin Lindström; [2019]
    Nyckelord :förskola; pedagogisk miljö; barns inflytande; förskollärarens perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om den pedagogiska miljön i förskolan, dvs. den lärmiljö barnen möter i dendagliga verksamheten. Vi har valt att utgå ifrån förskollärarens perspektiv och har, genom intervjuermed verksamma och legitimerade förskollärare, samlat in data. LÄS MER

  4. 4. Förskolans fysiska inomhusmiljö : Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön  med avseende på möbler och material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jannica Nilsson; Malin Melkersson; [2016]
    Nyckelord :Fysisk miljö; möbler; material; inomhusmiljö; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur förskollärare uppfattar den fysiska inomhusmiljön i form av möbler och material, samt hur de uppfattar barnens möjlighet till inflytande i utformningen av miljön. En kvalitativ forskningsmetod har använts i form av intervjufrågor som utformats för att besvara vår studies frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Barns delaktighet och inflytande under samlingar i förskolan : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Zlata Omerovic; Maria Samuelsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; delaktighet; inflytande; samling; pragmatism; Dewey;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares upplevelser och tankar om barns delaktighet och inflytande under samlingar i förskolan. För att få svar på syftet formulerades två frågeställningar: Vad uppfattar förskollärare som utmanande i arbetet med barns inflytande och delaktighet under samlingar? Vad upplever förskollärare har betydelse för att barns delaktighet och inflytande ska kunna möjliggöras under samlingar? Utifrån studiens frågeställningar skapades tolv intervjufrågor som ställdes till åtta förskollärare under varsin intervju. LÄS MER