Sökning: "Johan Malmö Högskola"
Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden Johan Malmö Högskola.
1. "Man hinner inte så mycket på tre terminer" : Årskurs 9-elevers tankar om vägledning i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Undersökningen handlar om att lyfta fram årskurs 9-elevers syn på vägledning under sin tid i grundskolan. I skollagen står det att elever i alla skolformer utom förskolan och förskoleklass ska ha tillgång till personal med sådan kompetens att deras behov av vägledning inför val av framtida utbildnings- och yrkesverksamhet kan tillgodoses. LÄS MER
2. High school principals leadership and delegation of decision rights with the Education Act (SFS 2010: 800)
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : The Swedish secondary upper school organization, leadership and staff activities are governed by and construed by the Education Act (SFS 2010:800). The Act states that the principal can delegate its desicion rights. The Swedish Schools Inspectorate have shown that principals need to work for greater involvement. LÄS MER
3. Mixed-Initiative Procedural Generation of Dungeons Using Game Design Patterns
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Procedural content generation (PCG) can be a useful tool for aiding creativityand efficiency in the process of designing game levels. Mixed-initiative level genera-tion tools where a designer and an algorithm collaborate to iteratively generate gamelevels have been used for this purpose – taking advantage of the combination of com-putational efficiency and human intuition and creativity. LÄS MER
4. Bild för demokrati
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den traditionella synen på bildämnet som främst ett praktiskt ämne snarare än ett kommunikativt sådant underminerar bildämnets kapacitet att verka för demokratiarbete trots Skolverkets anmodan att detta ska ske i samtliga ämnen. Med denna studie ämnar vi förstå och synliggöra några av de demokratiska förmågor som utvecklas i bildämnet samt att stödja bildlärare på gymnasiet i arbetet med demokratifrågor. LÄS MER
5. Mitt barn finns på Facebook
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I dagens sociala medier flödar de bilder som föräldrar publicerar på sina barn. Detta kan komma att bli ett problem då barnen inte själva har möjlighet att bestämma över sin egen integritet online. Många tidigare studier fokuserar på att undersöka barnens rättigheter på internet. LÄS MER