Sökning: "Kollegiala konflikter"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Kollegiala konflikter.

  1. 1. Konflikthantering i förskolan : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar kring kollegialt och enskilt arbete i samband med konflikter mellan barn

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefine Alm; Sandra Karlsson; [2024]
    Nyckelord :conflicts; collegial work; conflict management; conflict resolution; preschool; konflikthantering; pedagogiskt ledarskap; pedagogik; kollegialt arbete; Cohen;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogers synsätt och deras arbete i samband med konflikthantering i förskolan kan skapa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Genom att utföra semistrukturerade intervjuer med sex förskolepedagoger från två olika arbetslag har vi undersökt hur de ser på konflikter mellan barn och sin egen roll i samband med dessa, samt vilka kollegiala och enskilda konflikthanteringsstrategier som de uttrycker att de använder sig av. LÄS MER

  2. 2. “För bråk blir det ju alltid”. En kvalitativ intervjustudie om lärares synsätt på och arbetet med konflikthantering i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Molly Gustavsson; Cecilia Borbély; [2022-03-17]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; fritidshem; sociala relationer; makt;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur lärare som arbetar i fritidshem ser på konflikthantering och deras erfarenheter och kunskaper om konflikthantering. Examensarbetets frågeställningar är: Vilka kunskaper har lärare om konflikthantering och hur har dessa erhållits?, Hur talar lärare om deras arbete med konflikthantering? och Vilka utmaningar och möjligheter ser lärare med konflikthantering?. LÄS MER

  3. 3. Styrningsideal inom högre utbildning - En idéanalytisk studie av styrning på Uppsala universitet och Göteborgs universitet efter autonomireformen

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Cornelia Andersson; Klara Hjorth; [2021]
    Nyckelord :autonomireformen; kollegialitet; styrning; maktanalys; Uppsala universitet; Göteborgs universitet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen frågar sig varför de kollegiala styrformerna minskade mer på Göteborgs universitet än på Uppsala universitet efter högskolereformen 2011. För att svara på frågan undersöks hur organisationsförändringarna utreddes på lokalt på lärosätena genom att ta del av intern dokumentation. LÄS MER

  4. 4. En kvalitativ studie om socialarbetares psykosociala arbetsmiljö och hälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Simon Persson; Per-Erik Brorsson; [2020]
    Nyckelord :Främjande; förebyggande; psykosocial arbetsmiljö; socialarbetare; stress;

    Sammanfattning : Psykosocial ohälsa är vanligt förekommande i samhället, framförallt bland socialarbetare som syftar på yrken som socionomer, socialsekreterare, kurator och biståndshandläggare. Tidigare forskning beskriver socialsekreterares jobb som med hög risk att drabbas av utmattningssyndrom och stress på grund av det arbete de utför i sammanhanget de befinner sig i. LÄS MER

  5. 5. Barn och pedagoger, strategier och kön : Om konflikter i förskolan ur ett genusperspektiv i relation till strukturella diskurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Pålsson; Johanna Lundgren; [2019]
    Nyckelord :barn; förskola; genus; genusperspektiv; konflikter; konflikthantering; pedagoger; poststrukturalistisk teori; strategier; uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att öka kunskaperna kring vilka kollegiala uppfattningar pedagogerhar gällande konflikter och konflikthantering i förskolan i förhållande till strukturella diskurser.Särskilt intressant har det varit att studera detta utifrån ett genusperspektiv för att ta reda på ompedagogerna uppfattar några skillnader mellan pojkar och flickors konflikter, samt i sitt egetagerande. LÄS MER