Sökning: "Kommunikation och samtal i klassrummet"

Visar resultat 6 - 10 av 64 uppsatser innehållade orden Kommunikation och samtal i klassrummet.

  1. 6. Muntlig kommunikation i matematiken : En litteraturstudie om lärarens användning och elevers deltagande i muntlig kommunikation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Skoglar; Amanda Karlsson; [2021]
    Nyckelord :matematik; muntlig kommunikation; deltagande; samtal; matematikspråk; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Matematiken kan vara det ämne i skolan som ger mest upphov för oro och motgångar för dagens elever, genom att införa mer muntlig kommunikation kan matematiken upplevas mer lustfylld och rolig. För att få en inblick i lärarens användning av muntlig kommunikation och elevers deltagande i muntlig kommunikation i matematiken kommer litteraturstudien besvara varför lärare använder sig av muntlig kommunikation i matematik. LÄS MER

  2. 7. Högläsning och värdegrundsfrågor i klassrummet : En kvalitativ studie om hur fyra lärare använder högläsning och involverar värdegrundsfrågor i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cornelia Engstrand; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; värdegrund; textsamtal; litteraturval; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Högläsning är en vanlig aktivitet som används i svenska klassrum för elever i årskurs F-3. Ett vanligt uppföljande arbetssätt är att samtala kring innehållet. Läraren kan med hjälp av högläsningen belysa viktiga ämnen. LÄS MER

  3. 8. Existentiella frågor ur ett lärarperspektiv : En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares förståelse, erfarenhet och idealbild av existentiella frågors roll i religionskunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anton Ljungvall; [2021]
    Nyckelord :Existential questions; religious studies; qualitative research; interview study; Existentiella frågor; livsfrågor; religionskunskapsundervisning; kvalitativ forskning; intervjustudie;

    Sammanfattning : This is a qualitative interview study that looks into teacher’s conceptualization of existential questions and their experiences with working with such questions in religious studies at upper secondary school. Previous research indicates that existential questions are often left behind in religious studies and that teachers feel unsecure when working with such questions in the classroom. LÄS MER

  4. 9. Kommunikativa drag i relation till matematikuppgifter- en observationsstudie av matematiklektioner på lågstadiet.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emely Johansson; [2020-07-01]
    Nyckelord :kommunikativa drag; serier sammanlänkade uppgifter; kommunikation; matematiska samtal; socialkonstruktivism; sociomatematiska normer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera hur kommunikativa drag relaterar till uppgifter som används i matematikundervisningen. För att besvara studiens syfte ställs frågor om relationen däremellan. Den första frågan handlar om under vilka faser i en serie sammanlänkade uppgifter som särskilda kommunikativa drag används. LÄS MER

  5. 10. Kooperativt lärande i svenskämnet F-3 - Att arbeta tillsammans med läsning och skrivning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Nilsson; Malin Winberg; [2020]
    Nyckelord :Barnkonventionen; F-3; KASAM; Kooperativt lärande; KL; Learning by doing; läsinlärning; skrivinlärning; sociokulturellt perspektiv; ZPD.;

    Sammanfattning : Studier visar att svenska elever har en negativ inställning till läsning och skrivning, vilket kan medföra problem för dem. För att vara en aktiv medborgare i samhället ställs det krav på att vara en bra kommunikatör. Att kunna läsa och skriva utgör en naturlig del av att kunna kommunicera. LÄS MER