Sökning: "Kommunikation och samtal i klassrummet"
Visar resultat 21 - 25 av 64 uppsatser innehållade orden Kommunikation och samtal i klassrummet.
21. Livsfrågor i religionskunskapsundervisningen : En litteraturstudie om arbetet med livsfrågor inom religionskunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : I kursplanen i ämnet religionskunskap tas livsfrågor upp som ett av fyra områden i det centrala innehåll eleverna i årskurs 4–6 som ska aktualiseras i undervisningen. Det innebär indirekt att en fjärdedel av undervisningen ska ägnas åt att behandla och utforska dessa livsfrågor. LÄS MER
22. Lågstadielärares dagliga arbete med skönlittertur : Läsning i språkutvecklande syfte i svenska och svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs F – 3 arbetar med skönlitterär läsning för att främja elevers språkutveckling. Studien grundas i tre frågeställningar där den första syftar till att beskriva hur lärare arbetar med skönlitterär läsning. LÄS MER
23. Matematiska samtal med kvalitet eller bara tomt prat?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Syftet med denna studie är att ”se” hur lärares tankar om och deras interaktion med eleverna gällande muntlig kommunikation i matematik påverkar samtalskvaliteten. Vi ville ta reda på hur en bra kvalitet på den muntliga kommunikationen i matematik kan skapas och vilka faktorer som kan påverka kvaliteten. LÄS MER
24. Lärarens yrkesroll – ur ett specialpedagogiskt perspektiv med förskollärares förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Strid, Susanne & Tempte, Maria (2016). Lärarens yrkesroll - ur ett specialpedagogiskt perspektiv med förskollärares förhållningssätt. Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER
25. Talklimatet i klassrummet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte Syftet med denna studie var att undersöka hur man som pedagog kan skapa ett gott talklimat. I vår undersökning använde vi oss av frågeställningar som hur lärare uppfattar begreppet talklimat och hur de skapar förutsättningar för att alla elever ska våga tala? Metod I vår undersökning använde vi en kvalitativ metod. LÄS MER