Sökning: "Kommunikativt klassrum"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden Kommunikativt klassrum.

  1. 1. Lärares uppfattningar om dialog och samspel i språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ali Abdulkarem Saleh; Jamila Belahbib; [2019]
    Nyckelord :språkundervisning; dialog; samspel; flerstämmighet; lärarens betydelse; undervisningsform; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa lärares uppfattningar kring betydelsen av dialog och samspel i språkundervisning. Lärarens uppfattningar undersöks utifrån tre frågeställningar som ställs upp, nämligen: lärarens betydelse för det flerstämmiga klassrummet, vilka undervisningsformer som tillämpas för att skapa ett kommunikativt klassrum, samt vilka utmaningar som upplevs vid ett flerstämmigt klassrum. LÄS MER

  2. 2. "Laget före jaget" : En systematisk litteraturstudie med syfte att synliggöra om kooperativt lärande kan utveckla elevens kommunikationsförmåga i matematik.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Viktoria Eriksson; Emmelie Strand; [2019]
    Nyckelord :Kommunikationsförmåga; kooperativt lärande; sociokulturell teori; social interaktion; proximalutvecklingszon; årskurs F-3; förutsättningar; matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att, utifrån forskning, synliggöra vilka förutsättningar som finns för att eleven ska få möjlighet att utveckla sin kommunikationsförmåga i matematik genom ett kooperativt lärande. Studiens innehåll riktar sig till elever och lärare i grundskolans tidigare år, F-3. LÄS MER

  3. 3. Att komma till tals - Muntliga interaktionsmönster i klassrum F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Schwerin; [2018]
    Nyckelord :flerstämmighet; grundskola F-3; interaktion; klassrum; muntlighet;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks klassrummet som kommunikativt rum. Forskning visar atttalutrymmet i klassrummet är ojämnt fördelat, på så sätt att läraren tar den största delen avtalutrymmet jämfört med eleverna. LÄS MER

  4. 4. Det kommunikativa klassrummet : Att arbeta med kommunikation i åk 4-6

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för språk och litteratur

    Författare :Anna Edvardsson; Madelene Edlund Gustavsson; [2018]
    Nyckelord :Second Language Acquisition; Communicative classroom; Speaking anxiety; IRF; Kommunikativt klassrum; talångest; bunden talövning; fri talövning; IRF;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar det kommunikativa klassrummet och vad det har för eventuella fördelar. Uppsatsen utreder begreppen bundet och fritt tal och hur de påverkar elevers lärande. En annan punkt som utreds är talångest och vilken påverkan det kan ha på eleverna i det kommunikativa klassrummet. LÄS MER

  5. 5. Elevers vilja att kommunicera på engelska i årskurs 4-6 : En empirisk studie om vad som motiverar elever till att prata på engelska i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Birgitta Stolt Tranback; [2017]
    Nyckelord :Engelska; språkinlärning; årskurs 4-6; vilja att kommunicera WTC ; motivation; strategier vid språkinlärning;

    Sammanfattning : Motivation i kombination med elevens självkänsla är två viktiga delar inom språkinlärning. Om den ena delen saknas uteblir ofta den språkliga aktiviteten hos eleverna. Uppsatsen är framtagen genom en empirisk studie i form av semistrukturerade intervjuer med lärare och en enkätundersökning med elever. LÄS MER