Sökning: "Koncentrationssvårigheter"
Visar resultat 36 - 40 av 436 uppsatser innehållade ordet Koncentrationssvårigheter.
36. ”Man får tänka att det är inte eleven som är problemet, att det är du som har problemet” : ‒ En intervjustudie om elevers koncentrationssvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om F-3-lärares uppfattningar om elevers koncentrationssvårigheter, samt deras strategier för att möta dessa elever. Studien har utgått ifrån frågeställningarna Vilka likheter och skillnader kan identifieras mellan lärares olika uppfattningar om elevers koncentrationssvårigheter?, Vad har lärarna för farhågor om inget görs åt en elevs koncentrationssvårigheter? och På vilka sätt uppger lärare att de hanterar elevers koncentrationssvårigheter? Då syftet är att skapa kunskap om lärares uppfattningar och erfarenheter om elevers koncentrationssvårigheter är fenomenografi och fenomenologi studiens utgångspunkter. LÄS MER
37. Stödjande metoder för elever med koncentrationssvårigheter : - Arbetssätt som främjar läs- och skrivutveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : Studien syftar till att belysa lärares, speciallärares och specialpedagogers stödjande metoder och arbetssätt för elever med koncentrationssvårigheter. Koncentrationssvårigheter är ett svårdefinierat begrepp då svårigheterna kan vara primära, situationsbundna eller sekundära. LÄS MER
38. En kartläggning av träningsvanor, åtgärder och symtom indikerande överträningssyndrom hos aktiva löpare
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabiliteringSammanfattning : Bakgrund: Prestationsförbättring i idrott utgörs av träningsbelastning kombinerat med optimal återhämtning. För hård träning och bristande återhämtning kan resultera i en förlorad återhämtningsförmåga vilket kan leda till ett så kallat överträningssyndrom, Over Training Syndrome (OTS). LÄS MER
39. Högskolestudenters upplevelser av att studera med dyslexi : Hinder, strategier och stöd
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Dyslexi är ett allmänt förekommande funktionshinder med läs- och skrivsvårigheter som primära symtom. Tidigare forskning har visat att studenter med dyslexi stöter på en rad utmaningar i skolan, att det finns brister i lärares kompetens och tillgängligt stöd samt att dyslexi kan leda till ett flertal emotionella och sociala negativa bieffekter. LÄS MER
40. Effekter av läkemedelsbehandling till barn och ungdomar med ADHD
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för medicinska vetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning karakteriserad av koncentrationssvårigheter och/eller hyperaktivitet och impulsivitet. Ungefär fem procent av barn har diagnosen ADHD. LÄS MER