Sökning: "Konfessionell skola"
Visar resultat 21 - 25 av 26 uppsatser innehållade orden Konfessionell skola.
21. Muslimska ungdomars upplevelser av den svenska skolan och dess religionsundervisning
Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora och genusvetenskapSammanfattning : I dagens sekulariserade Sverige är det tvärvetenskapliga förhållningssättet till religionskunskapen inget som väcker anstöt. Att lära sig av andra religioner är en självklar och fullt accepterad infallsvinkel i undervisningen. LÄS MER
22. Diskriminering i förskolan : Likabehandlingsplanen - ett effektivt redskap?
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi; Ämnesavdelningen för didaktikSammanfattning : Att slippa diskriminering är en mänsklig rättighet. För den som utsätts, finns väl dokumente-rade psykiska och fysiska hälsorisker. Därför måste varje form av negativ särbehandling i samhället bekämpas. Ett aktivt arbete för en ökad förståelse människor emellan har sedan länge varit en av förskolans främsta uppgifter. LÄS MER
23. Religionsundervisning i en afrikansk kontext : en jämförelse av tre olika skolor i Accra, Ghana
Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : I denna studie undersöker och analyserar jag religionsundervisningen i tre olika skolor i Ghanas huvudstad Accra. De tre skolorna har alla olika profiler, varav en är muslimsk, en är kristen och en saknar religiös profil eller är icke-konfessionell. LÄS MER
24. Konfessionella friskolor - En undersökning av Sveriges sex gymnasieskolor med konfessionell inriktning
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Frågan om de konfessionella friskolorna aktualiseras med jämna mellanrum i den svenska samhällsdebatten. Trots ämnets betydelse och aktualitet har forskningen ännu varit sporadisk och huvudsakligen inriktad på att skildra konfessionella friskolor som enskilda fenomen. LÄS MER
25. ”Mjukisar, sjal och kofta” : En kvalitativ studie av hur genus konstrueras och påverkar undervisningen inom ämnet idrott och hälsa på en muslimsk friskola
Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur genus konstrueras och påverkar undervisningen inom ämnet idrott och hälsa på en muslimsk friskola. För att uppfylla syftet har följande frågeställningar använts: Hur påverkas, ur ett genusperspektiv, undervisningen i idrott och hälsa av att skolan är konfessionell? Finns det några skillnader mellan flickors och pojkars möjligheter och begränsningar inom ämnet idrott och hälsa, i sådana fall vilka? Kan skolan uppfylla läroplanens jämställdhetsmål och samtidigt värna islamska värderingar? Vilka roller i samhället förbereds flickor och pojkar för? Metod Studien är en kvalitativ undersökning där halvstrukturerade intervjuer av både lärare och elever valts som datainsamlingsmetod. LÄS MER