Sökning: "Kost- och hälsoundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Kost- och hälsoundervisning.
1. Biologin och naturkunskapens roll i kost- och hälsoundervisning. : En kvalitativ studie om målsättning och undervisningsstrategier från ett gymnasielärareperspektiv.
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : In Sweden, food-related education is vaguely incorporated in several mandatory high school subjects but not much is known about how it is incorporated in the biology and natural science subjects. This study aimed to understand how Swedish high school biology and natural science teachers approach and contribute to food-related education within and across subjects. LÄS MER
2. Hälsoundervisningen i gymnasieskolan : Uppfattningar av hälsoundervisningen i ämnetidrott och hälsa på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med det här examensarbetet var att undersöka gymnasieelevers uppfattningar om hälsoundervisning i idrott och hälsa samt hur de anser att undervisningen skulle kunna utvecklas på ett lärofrämjande sätt. För att besvara syftet valdes en kvalitativ metod i form av elevintervjuer. LÄS MER
3. Kost-och hälsoundervisning i grundskolan En jämförelsestudie mellan niondeklassare i två svenska skolor respektive en finsk skola
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : I dagens samhälle förses vi kontinuerligt med olika budskap relaterade till mat och ätande. Utan en tillräcklig kunskap inom ämnet är det svårt att veta hur man ska förhålla sig tillallinformation. LÄS MER
4. Hälsa i ämnet Idrott och hälsa : gymnasieelevers upplevelse av hälsoundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka vilka kunskaper om hälsa som elever upplever att de lär sig i ämnet idrott och hälsa undervisningen, samt på vilket sätt hälsa framträder som ämnesinnehåll. Studien avser att besvara följande frågeställningar: 1. LÄS MER
5. Idrott och hälsa eller enbart idrott i skolundervisningen? En kvalitativ intervjustudie om hälsoundervisning i högstadiet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Syftet med undersökningen var att få en ökad förståelse för hur elever och lärare upplever hälsoundervisningen i Idrott och hälsa. Detta gjordes med hjälp av att undersöka hur 18 elever och tre lärare, på tre olika högstadieskolor, upplevde att kunskapsförmedlingen är under lektionerna. LÄS MER