Sökning: "Kritiskt analys matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden Kritiskt analys matematik.

  1. 11. Vad innehåller läroboken i matematik? : en läroboksanalys för årskurs 3 med fokus på skriftliga räknemetoder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Anna Flink; Johanna Krans; [2012]
    Nyckelord :strategi; styrdokument; skriftliga räknemetoder; läroböcker; läromedelsanalys; begrepp;

    Sammanfattning : SammanfattningUndervisningen i matematik är starkt beroende av läroböcker. Tidigare granskades läroböcker av staten, men i samband med decentraliseringen av skolan avskaffades denna granskning.Läroböckernas innehåll och upplägg skall styras av styrdokument och kursplaner. Detta inger en stark tilltro till läroböckernas tillförlitlighet. LÄS MER

  2. 12. Tematiskt arbete : En studie om hur man skapar ett tematiskt arbete

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Johan Hallström; Andreas Norén; [2012]
    Nyckelord :elevinflytning; tematiskt arbete; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : Arbetet handlar om att med hjälp av litteratur och forskning hitta fördelar och nackdelar med ett tematiskt arbetssätt. Utifrån dessa fördelar och nackdelar har vi sedan skapat en planering för ett tematiskt arbete som vi valt att kalla ”Naturen omkring oss”. LÄS MER

  3. 13. Skillnader och likheter. Förståelse av matematik i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Ann Östman; [2010-02-26]
    Nyckelord :matematik; lärare; observationsprotokoll; förskola;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att studera och kritiskt granska hur ett antal lärare uttrycker barns matematiska förståelse och hur forskare väljer att formulera sig i ett observationsprotokoll som tagits fram i syfte att beskriva barns matematiklärande. De frågeställningar som är knutna till syftet är hur matematik framställs i observationsprotokollet, vilka matematiska och didaktiska kunskaper som då krävs av lärare för att de ska kunna observera och beskriva barns matematiska uttryck och till sist, hur barnet och dess matematiska lärande konstrueras i observationsprotokollet. LÄS MER

  4. 14. Hur stämmer skolans läromedel i matematik överens med styrdokumenten?

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Maria Lindh; [2008]
    Nyckelord :läromedel; matematik; problemlösning; läroplan; kursplan; textstudie; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Tidigare gjord forskning visar att lärare i dagens skola är läroboksstyrda. Lärare anger i flera rapporter att de anser att det är läroboken som styr deras undervisning snarare än läroplanen (Johansson, 2006) . LÄS MER

  5. 15. Läromedel – ur ett genusperspektiv : En analys av läromedel i svenska och matematik från skolår 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Marie Asmar; Jon Magnusson; [2008]
    Nyckelord :läromedel; genus; kön; socialisation; textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kritiskt granska och analysera läromedel i svenska och matematik för grundskolans lägre åldrar ur ett genusperspektiv. Vi har undersökt på vilket sätt läromedlen presenterar och reproducerar kvinnligt och manligt; sociala kön. LÄS MER