Sökning: "Kritiskt analys matematik"
Visar resultat 11 - 15 av 16 uppsatser innehållade orden Kritiskt analys matematik.
11. Vad innehåller läroboken i matematik? : en läroboksanalys för årskurs 3 med fokus på skriftliga räknemetoder
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : SammanfattningUndervisningen i matematik är starkt beroende av läroböcker. Tidigare granskades läroböcker av staten, men i samband med decentraliseringen av skolan avskaffades denna granskning.Läroböckernas innehåll och upplägg skall styras av styrdokument och kursplaner. Detta inger en stark tilltro till läroböckernas tillförlitlighet. LÄS MER
12. Tematiskt arbete : En studie om hur man skapar ett tematiskt arbete
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Arbetet handlar om att med hjälp av litteratur och forskning hitta fördelar och nackdelar med ett tematiskt arbetssätt. Utifrån dessa fördelar och nackdelar har vi sedan skapat en planering för ett tematiskt arbete som vi valt att kalla ”Naturen omkring oss”. LÄS MER
13. Skillnader och likheter. Förståelse av matematik i förskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte Studiens syfte är att studera och kritiskt granska hur ett antal lärare uttrycker barns matematiska förståelse och hur forskare väljer att formulera sig i ett observationsprotokoll som tagits fram i syfte att beskriva barns matematiklärande. De frågeställningar som är knutna till syftet är hur matematik framställs i observationsprotokollet, vilka matematiska och didaktiska kunskaper som då krävs av lärare för att de ska kunna observera och beskriva barns matematiska uttryck och till sist, hur barnet och dess matematiska lärande konstrueras i observationsprotokollet. LÄS MER
14. Hur stämmer skolans läromedel i matematik överens med styrdokumenten?
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Tidigare gjord forskning visar att lärare i dagens skola är läroboksstyrda. Lärare anger i flera rapporter att de anser att det är läroboken som styr deras undervisning snarare än läroplanen (Johansson, 2006) . LÄS MER
15. Läromedel – ur ett genusperspektiv : En analys av läromedel i svenska och matematik från skolår 2 och 3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att kritiskt granska och analysera läromedel i svenska och matematik för grundskolans lägre åldrar ur ett genusperspektiv. Vi har undersökt på vilket sätt läromedlen presenterar och reproducerar kvinnligt och manligt; sociala kön. LÄS MER