Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Domstolens roll och processens ram

    Master-uppsats, Lunds universitet/Fastighetsvetenskap

    Författare :August Vestberg; [2024]
    Nyckelord :överklagade lantmäteriförrättningar; mark- och miljödomstolen; utredningsansvar; materiell processledning; bevisinhämtning; officialprincipen; dispositionsprincipen; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Detta arbete avser utreda vad mark- och miljödomstolen får göra, måste göra samt vad mark- och miljödomstolen gör i praktiken. Med vad domstolen får göra avses frivilliga initiativ domstolen tar i processen. Exempelvis att domstolen väljer att på olika sett styra processen eller inhämta bevisning. LÄS MER

  2. 2. Svenska Företags Upplevelse av Psykiskt Avstånd vid Etablering i Kina

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Lindberg; Andra Oachesu; [2023]
    Nyckelord :Psykiskt avstånd; uppsalamodellen; internationaliseringsprocess; kulturellt avstånd; ekonomiskt avstånd; geografiskt avstånd.;

    Sammanfattning : Asien har idag några av världens största marknader och med sin kraftiga tillväxt och ökande köpkraft finns det ett ökat intresse för internationella företag att etablera sig. Det finns däremot en skillnad mellan marknader i form av ett psykiskt avstånd och dess beståndsdelar: kulturellt, ekonomiskt och geografiskt avstånd. LÄS MER

  3. 3. Möjligheter och utmaningar vid en etablering på en utländsk marknad : BAM AB:s etablering i Dubai

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marjem Asakali; Zozan Bamarni; [2022]
    Nyckelord :Internationalisering; franchise; kulturell distans; lokal anpassning och lokal standardisering;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks ett svenskt företag vid namn BAM AB som använde sig av franchise som etableringsstrategi för att inta marknaden i Dubai. Studien undersöks utifrån en kartlagd referensram med noga utvald teori inom marknadsinträde, kulturellt och psykisk avstånd, franchise samt lokal standardisering och lokal anpassning. LÄS MER

  4. 4. När internationella affärsrelationer skapas : En kvalitativ studie om betydelsen av valet av språk för kundupplevelsen i utvecklandet av långsiktiga internationella affärsrelationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jolanda Casi-Josefsson; Winta Ghebremeskel; [2020]
    Nyckelord :Psychic distance; trust; communication; integrity; interdependence; business relationships; Business English as a Lingua Franca BELF ; customer experience.; Psykiskt avstånd; förtroende; kommunikation; integritet; ömsesidig beroende; internationella affärsrelationer; Business English as a Lingua Franca BELF ; kundupplevelse.;

    Sammanfattning : Purpose: This study aims to provide a better understanding of the importance of mastering foreign languages in building international business relationships as well as whether English should be considered an interlingua in international negotiations. Theoretical framework: This study ́s theoretical framework consists of the disciplines Business-to-Business (B2B) marketing and psychic distance. LÄS MER

  5. 5. The Influence of Psychic Distance on Internationalization : A Multiple Case Study of Swedish SMEs within the Service Industry

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Ebrahim AlSharif; Dalia Al Haj Omar; [2018]
    Nyckelord :Internationalization; Psychic Distance; Cultural Distance; Economic Distance; Geographic Distance; SMEs; Internationalisering; Psykiskt Avstånd; Kulturellt Avstånd; Ekonomiskt Avstånd; Geografiskt Avstånd; SMF;

    Sammanfattning : Background: SMEs represent 97% of Swedish companies that have an increase in the Swedish export by 16% in 2017. Furthermore, Sweden is eager to support its companies to lead the service revolution abroad. This expansion creates the need for overcoming international risks of inconstant psychic distance in terms of culture, economy and geography. LÄS MER