Sökning: "Lärares praktik och profession"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Lärares praktik och profession.

  1. 1. Samverkan : En kvantitativ studie kring pedagogers samverkan med vårdnadshavare med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Krantz; Hanna Velander; [2022]
    Nyckelord :Preschool; collaboration; guardians; children in need of special support; Förskola; samverkan; vårdnadshavare; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Studien har en kvantitativ ansats där syftet är att ta reda på om samverkan mellan förskola och hem skiljer sig åt beroende på om barn är i behov av särskilt stöd eller inte, samt vilken profession som ansvarar för det. De två frågeställningar som definierar studiens syfte är: Vilken skillnad vid samverkan med vårdnadshavare finns beroende på om barnet är i behov av särskilt stöd eller inte ur personal i förskolans perspektiv? Har utbildningsgraden av personalen i förskolan någon betydelse för hur väl samverkan fungerar? Som metod användes en enkätundersökning som skickades ut till rektorer i förskolan som i sin tur skickade vidare enkäten till sina anställda. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskap på förskolegården - en självklarhet? : En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på undervisning i naturvetenskap på förskolegården.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Ekström; Nathalie Lilja Hansson; [2022]
    Nyckelord :preschool teachers perspective; preschool yard; science; teaching.; förskollärares perspektiv; förskolegården; naturvetenskap; undervisning.;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete är en kvalitativ studie som har som syfte att bidra med kunskap om förskollärares perspektiv på undervisning i naturvetenskap på förskolegården. Två frågeställningar används för att konkretisera studiens syfte. Som metod användes en digital enkät, samt sex personliga intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Vårdnadshavares inflytande i förskolans utbildning : En kvalitativ studie om hur förskollärare kan arbeta med vårdnadshavares inflytande i förskolans utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Zara Bertilsson; Nina Magnusson; [2022]
    Nyckelord :Preschool; preschool teacher; cooperation; parental influence; Förskola; förskollärare; samverkansformer; vårdnadshavares inflytande;

    Sammanfattning : Att möjliggöra vårdnadshavares inflytande i förskolans utbildning ses som komplext, då det inte framkommer hurförskollärare ska möjliggöra inflytandet. Det som framkommer är att förskollärare ansvara för att ge vårdnadshavare möjlighet till inflytande. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares första tid i yrket : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter om första tiden som verksam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Nermyr Johannesson; Ida Petersson; [2022]
    Nyckelord :Preschool teachers; first time within the profession; experience; challenges and mentorship; Förskollärare; första tiden i yrket; upplevelser; utmaningar och mentorskap;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om att undersöka hur förskollärare uppfattade den första tiden som anställd förskollärare. Mer specifikt undersöks hur förskollärare beskriver den första verksamma tiden samt vilka utmaningar de stött på under den första tiden. LÄS MER

  5. 5. Att våga utmanas för att utvecklas - tolkningar, förväntningar och tillit i rektors pedagogiska ledarskap över undervisningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jonatan Bengtsson; Pontus Paulin Hugo; [2021-08-27]
    Nyckelord :Rektors pedagogiska ledarskap; rektor; rektorsrollen; pedagogiskt ledarskap; transformativt ledarskap; lärares autonomi; tolkning; förväntning; tillit; tillitsfulla relationer; skolpolicy; policyimplementering;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att undersöka rektorer och lärares tolkningar respektive lärares förväntningar på rektors pedagogiska ledarskap, samt tillit som en förutsättning för ledarskapets innehåll och karaktär. Diskrepansen mellan rektors formella befogenheter och vilken legitimitet rektor får från lärarlaget har därmed undersökts, liksom hur fokuset på rektors pedagogiska ledarskap och utvecklingen av undervisningen väcker frågor om gränsdragningen mellan rektor och lärare som två skilda professioner. LÄS MER