Sökning: "Lek Eriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden Lek Eriksson.

  1. 1. Fri lek : Förskollärares förhållningsätt och deltagande i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ingebjørg Spjeld Klemetsen; Terece Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Lek; Fri lek; Förskolan; Förskollärare; Barn; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s.8) beskriver leken som grunden för utveckling, lärande och välbefinnande, samt att den ska ha en central plats i utbildningen. Vidare i styrdokumentet beskrivs leken som initierad av vuxna eller av barnen själva. LÄS MER

  2. 2. Upplever barn att skogen används på fritidshemmet?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alva Eriksson; Linda Eriksson; [2023-10-23]
    Nyckelord :Skogen; fritidshem; utomhuslek; barns perspektiv; platser;

    Sammanfattning : På fritidshemmet ska barn erbjudas en meningsfull fritid och uppmuntras till lek och rörelse. Enligt Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11, 2019) ska undervisningen i fritidshemmet bland annat erbjuda barn möjlighet att upptäcka friluftsliv, vistas i olika naturmiljöer samt lära sig om allemansrätten. LÄS MER

  3. 3. Får alla barn lika möjligheter att utvecklas?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Charlotte Eriksson; [2023-10-19]
    Nyckelord :normer; kön; ålder; utmanande lek; miljöer; kulturer; lärande; social utveckling; barndomssociologi;

    Sammanfattning : Med olika uppfattningar bland vuxna kring lek som kan uppfattas som utmanande samt forskning som talar olika om ålder och kön i förhållande till utmanande lek skapar detta ett problem eftersom barns intressen och behov är viktiga inom fritidshemmets verksamhet (Skolverket, 2022). Lärare och personal från de olika verksamheterna möts och ska samverka och ge eleverna samma möjligheter till lek och lärande utan att eleverna utsätts för diskriminering (Svaleryd & Hjertson, 2018; SFS: 2018:1197; Skolverket, 2022). LÄS MER

  4. 4. Risksamhället och barns riskfyllda lek : En kvalitativ studie om risksamhällets inverkan på villkoren för barns riskfyllda lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amanda Eriksson; Desirée Persson; [2023]
    Nyckelord :educators’ attitudes; Beck’s theory; risky play; Risk society; sociology of childhood; barndomssociologi; Becks teori; pedagogers förhållningssätt; riskfylld lek; risksamhälle;

    Sammanfattning : Följande studie bygger på antagandet att risksamhället har en inverkan på villkoren för barns riskfyllda lek samt att detta genererar en utmaning för förskolors pedagoger. Utifrån dessa antaganden har ett fokussamtal genomförts. LÄS MER

  5. 5. Lek, musik och rytmik för förskolbarns språkutveckling. : Förskolepedagogers uttryck för hur barns språkutveckling främjas av användningen av musik och rytmik i lekfulla sammanhang.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Musik och rytmik; barns språkutveckling och lekfulla situationer.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge about preschool teachers´ perception of children´s individual language development pormoted and developed by music and rhythm in playful situations and contexts. The study has been carried out through semi-structured interviews. LÄS MER