Sökning: "Lekforskning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Lekforskning.

  1. 1. Outtömliga aktörer och leknätverk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Valdemar Simonsson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Humanvetare idag har börjat intressera sig för objekts funktion i olika situationer. Samtidigt finns det olika syn på lek i lekforskning. Följande studies syfte har varit att undersöka användandet av objekt i fri lek. Jag har spelat in videoobservationer som har utgjort den empiri jag sedan arbetat med. LÄS MER

  2. 2. Kan du leka med oss? : Olika perspektiv på pedagogers medverkan i barns fria lek på förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Mona Wikborg; [2016]
    Nyckelord :Fri lek; Lek; Förskola; Förskolebarn; Lekforskning; Förskollärare; Auktoritet;

    Sammanfattning : My essay is describing a dilemma of my own experience, of how you as a teacher should relate to the children´s free play at preschool and how you as a teacher relate to children´s invitations to play. The dilemma consists of whether preschool teachers should be participants in the children´s free play or merely be present at the side of the play and also what impact the teacher´s authority has in children´s free play. LÄS MER

  3. 3. Strategier för inkludering : - En intervjustudie om förskollärares strategier för barns inkludering i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Therese Jansson Karlén; [2015]
    Nyckelord :Inclusion; pedagogy of play; play; play research; preschool; preschool teacher; rules of play strategies; theories of play; Förskolan; förskollärare; inkludering; lek; lekforskning; lekpedagogik; lekregler; lekteori; stra-tegier;

    Sammanfattning : Jag har utfört en studie där jag granskat vilka strategier och lekregler förskollärare använder sig av i verksamheten för att inkludera barn i lek. För att få svar på detta har jag använt mig av tidigare forskning och litteratur som jag anser vara relevant för min undersökning. LÄS MER

  4. 4. Barns samspel i fri lek : Hur barn får tillträde till lek

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ann-Sofie Tedblad; [2014]
    Nyckelord :Förskola; samspel; lek; fri lek; lekforskning; observation; kamratkultur; inkludering; exkludering; tillträdesstrategier.;

    Sammanfattning : Leken är ett självklart moment i förskolan, det är en nödvändighet för att barn ska kunna utvecklas och leken ska utgöra den centrala delen av barns vardag. För att en lek ska bli bra och kunna fortgå krävs det av samtliga deltagare att de kan samspela med varandra. LÄS MER

  5. 5. Den allvarsamma leken : Ett fokussamtal om pedagogiska strategier för att skapa förutsättningar för rollspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Rönngren; [2011]
    Nyckelord :Dramapedagogik; pedagogiska strategier; sensorisk kommunikation; tyst kunskap; rollspel; Sauter; metakommunikation; lek; lekforskning; fokussamtal;

    Sammanfattning : Abstract Rönngren, C (2011) Den allvarsamma leken - ett fokussamtal om pedagogiska strategier för att skapa förutsättningar för rollspel.     Syftet med studien var att undersöka hur erfarna pedagoger tänker kring sina strategier i situationer när teaterovana vuxna ska ta steget in i rollspel. LÄS MER