Sökning: "Likvärdighet i skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 186 uppsatser innehållade orden Likvärdighet i skolan.
1. Lärare i fritidshems syn på likvärdig utbildning i fritidshem.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I denna text kommer ni få läsa om likvärdigheten i fritidshemmet på tre olika skolor som har olika geografiska lägen i Göteborg. Fritidshemmet har inte alltid varit en del av läroplanen men under 2016 fick fritidshemmet en egen del i läroplanen med ett eget syfte och centralt innehåll. LÄS MER
2. Kommunalisering av skolan - En argumentationsanalys om den svenska skolans kommunalisering
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna uppsats har en diskussion förts om kommunaliseringen av den svenska skolan. Studien använder sig av en argumentationsanalys på både dåtida och nutida argument om kommunaliseringen samt kartlägger skolans förändring som ägde rum 1991. LÄS MER
3. Legitimering av diskursiva skrivuppgifter i läroböcker : En kvalitativ studie om fyra läroböckers legitimeringar av skrivuppgifter i ämnet svenska på högstadiet
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Abstract: I denna uppsats analyseras skrivuppgifter i fyra läroböcker i ämnet svenska på högstadiet. Syftet med uppsatsen är att visa på hur och på vilket sätt diskursiva skrivuppgifter legitimeras i fyra undersökta läroböcker. Debatten om läromedel har de senaste blivit alltmer aktuell. LÄS MER
4. Lärarnas roll i den sociala reproduktionen.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Social och kulturell bakgrund ska inte få begränsa elevers studie- och yrkesval. Trots detta är reproduktion av social klass ett väldokumenterat fenomen i skolan vilket vittnar om att social och kulturell bakgrund tillåts influera elevers studie- och yrkesval. LÄS MER
5. Likvärdighet i skolan : En kritisk granskning av Lars Lindbloms likvärdighetsteori
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : This essay explores the concept of “equivalence” (likvärdighet) and how it can be defined in the context of the Swedish school system. The method that is used is a critical examination of the equivalence theory formulated by Lars Lindblom. LÄS MER