Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Håller det? : Studie av hållbar utveckling i läroböcker och läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Dahl; Amos Lundkvist; [2023]
    Nyckelord :Utbildning för hållbar utveckling; hållbar utveckling; samhällskunskap; gymnasiet; selektiva undervisningstraditioner; dimensioner av hållbar utveckling; ramfaktorteori; meningserbjudande; läroboksanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker sambandet mellan läroplaner och läroböcker för samhällskunskap på gymnasienivå över tid utifrån hur hållbar utveckling framställs. Utbildning för hållbar utveckling har fått en mer betydande roll till samhällskunskapsundervisningen utifrån de globala målen för Agenda 2030, specifikt delmål 4.7. LÄS MER

  2. 2. Räcker det med två sidor? : En läromedelsanalys om grannspråk i läromedel för svenskämnet över tid.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Henrik Eddefors Sydow; Izabell Eddefors Sydow; [2023]
    Nyckelord :Grannspråksförståelse; nabospråk; Blooms reviderade taxonomi; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om det skett några förändringar över tid i läromedels innehåll och omfång rörande de nordiska grannspråken norska och danska. I studien kartläggs även vilka kognitiva processer och kunskapsnivåer läromedel från Gy11 och Lpf 94 berör i övningsuppgifter som behandlar de nordiska grannspråken och grannspråksförståelse. LÄS MER

  3. 3. Hur beskrivs de kausala sambanden i olika läromedel inom historia? : En kvalitativ läromedelsanalys med fokus på kausalitet.

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Linda Olsson; [2016]
    Nyckelord :Kausala samband; kausalitet; läromedel; historiskt tänkande;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to observe how causal explanations are expressed in different textbooks written for various curriculums for upper secondary school, and to determine whether the causal explanations in the narrative has been made clearer depending on if the textbook was written for Lpf 94 or GY11. The focus of this analysis is the historical thinking’s aspect Cause and Consequence. LÄS MER

  4. 4. Elevers rätt : Elevinflytandets utveckling i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Aid Ohran; [2014]
    Nyckelord :Diskurs; Lgy 70; Lpf 94; Gy11; Läroplan; Gymnasiet; Elevinflytande; Demokratitolkning;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examinehowdemocracy andstudent participation hasbeen developed inthethree curricula for upper secondary school. To find this out, I have used the following questions:•Howare the conceptsof democracy and student participationformulated in the various curricula Lgy70, Lpf94 and Gy11? •What changes with regard to these formulations have been made between the curricula Lgy70, Lpf94 and Gy11?The essay is written so that I have interpreted my empirical material to make a discourse analysis in which I analysethe three curricula of upper secondaryschool with the intention to highlight how the ideal of student participation was supposed to look like. LÄS MER

  5. 5. Den ideologiska styrningens påverkan på religionsämnets utveckling

    L2-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linnea Lundberg; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att religionsämnet har förändrats och utvecklats under de senaste 40 åren är det ju inget snack om. Frågan är dock vad som har påverkat denna förändring? I min uppsats fokuserar jag enbart på hur det specifika ämnet religionskunskap i gymnasieskolan påverkas av den politiska/ideologiska syrningen. LÄS MER