Sökning: "Lpo94 svenska"

Visar resultat 6 - 10 av 54 uppsatser innehållade orden Lpo94 svenska.

  1. 6. Digitalisering som ”frälsare”? : En kritisk textanalys av två publikationer som berör digitalisering i skola och fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Jasmine Pettersson; Fredrik Olsson; [2018]
    Nyckelord :Textanalys; digitalisering; skola; fritidshem;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna uppsats är att kritiskt granska och analysera två texter från två styrande maktinstanser, rörande digitalisering inom skola och fritidshem. Metod Studien är en kritisk textanalys med en diskursanalytisk ansats med socialkonstruktivism som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  2. 7. Framställningen av islam i svenska läromedel : En kvalitativ textanalys av islams skildring i läromedel för högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Zwettler Niclas; [2018]
    Nyckelord :Islam; styrdokument; religion; Muhammed; religionskunskap; läromedel; högstadiet; socio-religiöst perspektiv; folkskolan;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur islam presenteras i svenska läromedel för religionsundervisningen på högstadienivå. Syftet och frågeställningarna med studien är att undersöka hur beskrivningen av islam har utvecklats under de tre senaste läroplaner för den svenska skolan, Lgr80, Lpo94 och Lgr11, och genom undersökningen dra slutsatser som är kopplade till den tidigare forskningen. LÄS MER

  3. 8. Hallå, algebra? En läromedelsanalys om hur frekvent algebra förekommer i matematikböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Rohdin; [2016]
    Nyckelord :TIMSS; algebra; matematikläromedel årskurs 3; Bernsteins klassificering-och inramningsbegrepp; Lgr11; Lpo94;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur frekvent algebra förekommer i utvalda matematikböcker för årskurs 3 samt om det finns någon skillnad mellan läromedel från tidigare läroplaner i fokusen på algebra.  Frågeställningarna till studien är följande: Hur frekvent återfinns algebra i de utvalda matematikböckerna för årskurs 3? Är det någon skillnad mellan läromedel skapade för läroplanen Lgr11 och Lpo94? Ser vi någon förändring av hur frekvent algebra förekommer i läromedlen från de olika läroplanerna? I denna studie används den kvantitativa innehållsanalysen för att studera hur frekvent algebra förekommer i läromedlen. LÄS MER

  4. 9. Teknikämnet i den svenska grundskolan 2014

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joachim Bergström; [2014]
    Nyckelord :grundskola; teknik; teknikämnet; läroplaner; Lgr11;

    Sammanfattning : Teknikämnet är idag ett skolämne som kan ses som oklart odefinierat då det inte finns någon entydig beskrivning avseende ämnets innehåll. Detta framgår även i ett internationellt perspektiv. Oklarheter gör det svårt för elever och lärare att överblicka teknikämnet avseende mål och undervisning. LÄS MER

  5. 10. Skönlitteratur som verktyg för utforskande av demokrati- och livsfrågor i Lgr11

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Styrdokument; Diskursanalys; Demok;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att granska 011 års läroplan och undersöka i vilken utsträckning man där betraktar skönlitteratursom ett verktyg för att förverkliga den värdegrund som uttrycks i styrdokumentet. Den huvudsakliga frågeställningenär hur man i Lgr11 betraktar skönlitteraturen i förhållande till utforskandet av demokrati- och livsfrågor. LÄS MER