Sökning: "Lpo94 svenska"
Visar resultat 16 - 20 av 54 uppsatser innehållade orden Lpo94 svenska.
16. Vilka geografiska kunskaper prioriteras i kursplanen? : En jämförande textanalys av kunskapssyn mellan kursplanen för Geografi i Lpo94 och Lgr11.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Debatten kring skolan har varit intensiv de senaste åren allt sedan svenska skolresultat börjat sjunka i internationella resultatjämförelser. Samtidigt som vi jämför oss allt mer med andra länder ökar globaliseringen, kommunikationerna och samhällsutvecklingen. LÄS MER
17. Läxor i svenskämnet : En kvantitativ innehållsanalys av läxor i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Läxor har alltid varit en del av skolan och synen på läxor under årens gång varierat historiskt. Från början av 1900-talet var läxor viktiga för fostran och läxor har handlat om fakta som ska nötas in. Under 1940- talet dyker kraftiga motreaktioner dyker upp mot läxor. LÄS MER
18. Lgr11 – Vägen till en modern skola? : En undersökning om lärares uppfattningar i samband med införandet av lgr11
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : The investigation has taken starting point in the Swedish school history by a look back at the last three curricula and its rating system in order to see the differences and similarities between them. Furthermore, the focus was on the implementation of lgr11 and how it has worked out both on the national and local levels, with the help of, among other things Imsens "five faces of the curriculum" and Lipsky theories of grassroots bureaucrats. LÄS MER
19. Från G till E : Perspektiv på ett läroplansbyte
Magister-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOLSammanfattning : The essay treats how a process of implementation was executed and the teachers’ relation to two curricula, Lpo94 and Lgr11, with two different grading systems, which have functioned as models for one and the same year. The purpose is to investigate the ways in which a change in curricula and syllabus affects teachers in their teaching and assessment practice in the subject of Swedish at secondary school. LÄS MER
20. "Kunskap är inget entydigt begrepp" - en diskursanalys av begreppen lärare och fritidspedagog utifrån Lpo94 och Lgr11
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : Studien har diskuterat och analyserat de två senaste svenska läroplanerna. Med hjälp av kritiskdiskursanalys har den nya läroplanen Lgr11 (Skolverket, 2011) och den föregående läroplanenLpo94 (Skolverket, 1994) närlästs på ett ifrågasättande och granskande sätt. LÄS MER