Sökning: "Marker-Based AR"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Marker-Based AR.

  1. 1. Användbarhetsstudie om förstärkt verklighet inom elektronisk komponenttillverkning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Datavetenskap

    Författare :Andreas Roghe; [2022]
    Nyckelord :HoloLens 2; Marker-based targets; Vuforia; precision; Marker-based tracking; HoloLens 2; Mönsterbaserade målbilder; Vuforia; precision; Markörbaserad spårning;

    Sammanfattning : Augmented Reality är ett brett fält med många olika användningsområden. Det hargjorts flera studier om hur AR kan hjälpa oss att lösa olika arbetsuppgifter på ett effektivare sätt samt att det ingjuter självsäkerhet hos användaren som utför en uppgiftmed hjälp av AR. LÄS MER

  2. 2. Augmented Reality : Alternativ metod för träningsinstruktioner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Timmy Öberg; Smail Mulisic; [2021]
    Nyckelord :Cognitive Load Theory; Augmented Reality; Usability; Training Instructions; Cognitive Load Theory; Förstärkt Verklighet; Användbarhet; Träningsinstruktioner;

    Sammanfattning : Covid-19 har påverkat samhället på flertal olika sätt. Med uppmaningar och råd om social distansering kan sådant som tidigare varit vardagliga aktiviteter bli alltmer svårt att genomföra. LÄS MER

  3. 3. Augmented Reality Smartphone Applications as a Tool to Raise Awareness of Circular Economy

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Caroline Lönn; [2019]
    Nyckelord :Augmented Reality; Circular Economy; Raise awareness; Smartphone application;

    Sammanfattning : Environmental problems are increasingly jeopardizing the earth's life-support systems. By shifting from a take-make-dispose industrial model to a circular one, resources will last longer, and the environmental impact will be significantly lower. LÄS MER

  4. 4. Creating Good User Experience in a Hand-Gesture-Based Augmented Reality Game

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Benny Lam; Jakob Nilsson; [2019]
    Nyckelord :AR; Hand gestures; Bare-hand interaction; HGR; Augmented reality; usability; user experience; Manomotion; ARKit; Visual Odometry; SLAM; VO; VIO; 3D gestural interaction; gesture recognition; gesture tracking; augmented environments; Förstärkt verklighet; 3D gestinteraktion; gestigenkänning; visuell odometri; Manomotion; ARKit;

    Sammanfattning : The dissemination of new innovative technology requires feasibility and simplicity. The problem with marker-based augmented reality is similar to glove-based hand gesture recognition: they both require an additional component to function. LÄS MER

  5. 5. Subjective Evaluation of Marker-Based and Marker-Less AR for an Exhibition of a Digitally Recreated Swedish Warship

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Lucas Stridbar; Emma Henriksson; [2019]
    Nyckelord :Augmented Reality; Marker-Less AR; Marker-Based AR; Cultural Heritage; Subjective Evaluation;

    Sammanfattning : Background: In recent years, research in the field of Augmented Reality (AR) in cultural heritage has been rapidly expanding, due to the advancement of technology and availability of cheaper “off the shelf” hardware. It is, amongst other things, being used as a means to increase availability and regain the public’s interest in cultural heritage. LÄS MER