Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Varje barn förtjänar att se sig själv som hjälte på sidorna” : En empirisk studie om mångkulturell skönlitteratur i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Ellenor Fransson; Shkurte Feka; Marlen Shehadeh; [2020]
    Nyckelord :Multi-cultural; intercultural; fiction; scaffolding; problematize; focus on the problem; normalize; Mångkulturell; interkulturell; skönlitteratur; scaffolding; problemfokus; problematisera; normalisera;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är det idag mångkulturella samhället och hur media lyfter fram denna mångkulturalitet som en problematik samt hur detta speglas för barnen. Skolans syfte är att utbilda nästa generations medborgare och det är med barnen som arbetet måste börja för att få bort den idag allt större segregation som finns i samhället. LÄS MER

  2. 2. Världens framtid sitter i mitt klassrum : En intersektionell analys av skönlitteratur för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marlen Shehadeh; Ellenor Fransson; Shkurte Feka; [2020]
    Nyckelord :Intersection; multicultural; fiction; ethnicity; empathy; narrative; didactic potential; Intersektion; mångkulturell; skönlitteratur; etnicitet; empati; narrativ; didaktisk potential;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie är det idag växande mångkulturella samhälle vi har i Sverige. För att arbetet inom skolan ska kunna ge nästa generation kunskaper om människors likheter och olikheter, behöver verksamma inom skolan arbeta med litteratur som visar upp en mångfald på ett inkluderande sätt. LÄS MER