Sökning: "Melin gävle"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Melin gävle.

  1. 1. Läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Oline Bekkos Melin; Maria Lind; [2024]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärare; högläsning; läsmiljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och erfarenheter av sitt arbete med läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. För att söka svar på det har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Teater i samhällets tjänst : Ett tjänstedesignprojekt vid Folkteatern Gävleborg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för industriell ekonomi, industridesign och maskinteknik

    Författare :Marcus Melin; Lovisa Espegren; [2023]
    Nyckelord :Cognitive bias; Teater; Tjänstedesign; Beteendevetenskap; Kultur; Social hållbarhet; Gävleborg; Cognitive bias;

    Sammanfattning : Folkteatern Gävleborg har sedan 80-talet haft som uppdrag att samverka tillsammans med länets befolkning. Och, som regionalt finansierad länsteater arbetar Folkteatern Gävleborg för att nå ut till den breda publiken och indirekt stärka den sociala hållbarheten. Alla ska kunna ta del av verksamhetens aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Bokformens betydelse och elevens inkludering i högläsningssammanhang : En fenomenografisk studie om utvecklingen av elevers läslust i tidig skolålder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Mirjam Reuterswärd; Boel Melin; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; läslust; intresse; inkludering; illustrationer; engagemang;

    Sammanfattning : Den här studien utgår från en kombinerad enkät- och intervjustudie där vi undersöker vilken betydelse de olika bokformerna kapitelbok och bilderbok har för att främja elevers vilja att lyssna till högläsning i skolan. Som ett komplement till detta vill vi se vilken betydelse delaktigheten i valet av bokform har för att främja elevers vilja att lyssna till högläsningsboken. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta hälsofrämjande i primärvården : en beskrivande litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Felicia Birgersson; Tilda Melin; [2022]
    Nyckelord :Experience; Health promotion; Nurses; Primary healthcare; Erfarenheter; Hälsofrämjande arbete; Primärvård; Sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ett globalt mål för främjad folkhälsa är att stödja människans individuella beteendeförändringar för att minska ohälsosamma beteenden. Levnadsvanorna i Sverige idag bidrar till ökad risk för många av de sjukdomar som orsakar mest sjukdomsbörda. LÄS MER

  5. 5. Barns språk och kommunikation i samband med högläsning : Förskollärares perspektiv vs. vårdnadshavares perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Elin Hedberg; Maria Melin Olovsson; [2019]
    Nyckelord :literacy; parent and child; picturebook reading; preschool; read-aloud; förhållningssätt; förskollärare; högläsning; läsa högt; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Högläsning är en av de aktiviteter som har störst inverkan på barns språk och kommunikation. För att få en inblick i hur förskollärare och vårdnadshavare uttrycker sig kring högläsning har denna studie genomförts. LÄS MER