Sökning: "Mellanstadiet religion"
Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden Mellanstadiet religion.
11. Läs- och skrivsvårigheter inom religionsämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att undersöka och belysa hur man som lärare ska bemöta och stötta elever med läs-och skrivsvårigheter i ämnet religion samt redogöra för arbetsmetoder som förenar läs- och skrivsvårigheter och religionskunskap utifrån ett sociokulturellt och reformpedagogiskt perspektiv. Vi har inspirerats av den kvalitativa intervjumetoden där reflektion och samtal får en djupare roll än den kvantiativa metoden. LÄS MER
12. Att skapa mötesplatser : Pedagogers reflektioner om elevnära religionsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Religionskunskap är ett brett och komplext ämne, som behandlar såväl kunskap om religioner och livsåskådningar, som livsfrågor, identitet och etik. I dagens skola där mångfalden av religioner bland eleverna blir alltmer påtaglig, skiftar religionsundervisningen form efter dess förutsättningar hos såväl pedagoger som elever. LÄS MER
13. Samhällsorienterade läromedel och antiförtryckande undervisning, en kärlekssaga med komplikationer? : En diskursanalys med utgångspunkt i Kumashiros antiförtryckande undervisningsteori och Butlers genusteori.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka om tre samhällsorienterade läromedel riktade mot mellanstadiet (Puls grundbok i samhällskunskap och religion samt SOL 3000s grundbok i religion) lever upp till Kumashimos teori om en undervisning som förändrar elever och samhälle med hänsyn till normer om kön och sexualitet, så som dessa formulerats av Judith Butler. Studien har med hjälp av diskursanalytiska verktyg visat att så inte är fallet. LÄS MER
14. Religionskunskap i mellanstadiet
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The study will examine how teachers relate to religious studies for middle school students. Religious studies are the oldest but also the most contested subject undergoing the most changes over time. The subject is far from being obvious. LÄS MER
15. Kristendomen i skolans undervisning : Betydelsen för utvecklingen av barns och ungas kulturella identitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilken plats och betydelse kristendomen har och har haft över tid i religions-, historie- och samhällskunskapsundervisningen när det gäller att leva tillsammans i ett samhälle, familj eller bara som man och kvinna. Studien syftar också till att undersöka vilken betydelse kristendomen har för barn och ungas kulturella identitet och hur skolan kan bidra till att utveckla denna hos barn och unga. LÄS MER