Sökning: "Mellanstadiet religion"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden Mellanstadiet religion.

  1. 11. Läs- och skrivsvårigheter inom religionsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Thurell; Sofia Hafskjär; [2015]
    Nyckelord :didaktik; hjälpmedel; läs-och skrivsvårigheter; religionsdidaktik; religion; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att undersöka och belysa hur man som lärare ska bemöta och stötta elever med läs-och skrivsvårigheter i ämnet religion samt redogöra för arbetsmetoder som förenar läs- och skrivsvårigheter och religionskunskap utifrån ett sociokulturellt och reformpedagogiskt perspektiv. Vi har inspirerats av den kvalitativa intervjumetoden där reflektion och samtal får en djupare roll än den kvantiativa metoden. LÄS MER

  2. 12. Att skapa mötesplatser : Pedagogers reflektioner om elevnära religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennifer Lempinen; [2014]
    Nyckelord :Religionsundervisning; autenticitet; elevcentrering; grundskola; pedagogers uppfattningar;

    Sammanfattning : Religionskunskap är ett brett och komplext ämne, som behandlar såväl kunskap om religioner och livsåskådningar, som livsfrågor, identitet och etik. I dagens skola där mångfalden av religioner bland eleverna blir alltmer påtaglig, skiftar religionsundervisningen form efter dess förutsättningar hos såväl pedagoger som elever. LÄS MER

  3. 13. Samhällsorienterade läromedel och antiförtryckande undervisning, en kärlekssaga med komplikationer? : En diskursanalys med utgångspunkt i Kumashiros antiförtryckande undervisningsteori och Butlers genusteori.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikaela Larsson; [2014]
    Nyckelord :Diskursanalys; läromedel; genus; antiförtryckande undervisning; Kumashiro;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka om tre samhällsorienterade läromedel riktade mot mellanstadiet (Puls grundbok i samhällskunskap och religion samt SOL 3000s grundbok i religion) lever upp till Kumashimos teori om en undervisning som förändrar elever och samhälle med hänsyn till normer om kön och sexualitet, så som dessa formulerats av Judith Butler. Studien har med hjälp av diskursanalytiska verktyg visat att så inte är fallet. LÄS MER

  4. 14. Religionskunskap i mellanstadiet

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Neila Ercan; [2014]
    Nyckelord :religion; aspects of religion teachers; teaching and literature.;

    Sammanfattning : The study will examine how teachers relate to religious studies for middle school students. Religious studies are the oldest but also the most contested subject undergoing the most changes over time. The subject is far from being obvious. LÄS MER

  5. 15. Kristendomen i skolans undervisning : Betydelsen för utvecklingen av barns och ungas kulturella identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Hedin; [2013]
    Nyckelord :Kultur; kulturell identitet; kulturarv; kristendom mångkultur;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilken plats och betydelse kristendomen har och har haft över tid i religions-, historie- och samhällskunskapsundervisningen när det gäller att leva tillsammans i ett samhälle, familj eller bara som man och kvinna. Studien syftar också till att undersöka vilken betydelse kristendomen har för barn och ungas kulturella identitet och hur skolan kan bidra till att utveckla denna hos barn och unga. LÄS MER