Sökning: "Mellanstadiet religion"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden Mellanstadiet religion.

  1. 6. Religionsdidaktik och motivation i mångkulturella klassrum : En kvantintative enkätstudie av negativa och positiva faktorer som låg och mellastadielärare finner i religionskunskapundervisningen i mångkulturella klassrumi Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Gertie Kabo Ndyanabo; [2020]
    Nyckelord :Intrinsic and extrinsic motivation; multicultural; multireligious; teaching in religion.;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker negativa och positiva faktorer som låg- och mellanstadielärare upplever i religionskunskapsundervisningen i mångkulturella klassrum i Sverige. Syftet är att bidra till en diskussion kring elever med olika bakgrunder och utifrån lärares perspektiv få en uppfattning om eleverna  känner sig representerade, sedda eller delaktiga i religionskunskapsundervisningen. LÄS MER

  2. 7. Abrahams barn i religionsundervisningen : En enkätstudie om låg- och mellanstadielärares behandling av judendomen, kristendomen och islam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Susanne Forsberg; [2019]
    Nyckelord :Religious education; non-confessional school; Abraham s children; social cohesion; differences and similarities between religions.; Religionsundervisning; icke-konfessionell skola; Abrahams barn; social sammanhållning; o likheter mellan religioner.;

    Sammanfattning : This study examines primary school teachers approach towards the Abrahamic religions of Judaism, Christianity and Islam. The aim is to make a contribution to the academic discussion of the advantages and disadvantages when teachers emphasize differences or similarities between these religions. LÄS MER

  3. 8. "Det är normerna vi tampas med!" : Hbtq-certifieringens inverkan på svenskundervisning i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Pernilla Andersson; [2018]
    Nyckelord :LGBTQ; LGBTQ-certification; gender; norm critical practice; norms; hetero norm; heteronormative; hbtq; genus; RFSL; svenskundervisning; hbtq-certifiering; normer; heteronormativitet; normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om svenskundervisning ur ett hbtq-perspektiv i fyra olika grundskolor, varav två är hbtq-certifierade, samt att dessutom närmare undersöka lärares kunskaper om och upplevelse av att arbeta med hbtq-perspektiv i svenskundervisning. Jag har studerat hur lärarna arbetade, vilka som representerades i läromedlen och i klassrumsmiljöerna, hur klassrummen var möblerade samt hur eleverna var grupperade. LÄS MER

  4. 9. Hur ser mellanstadielärare på begreppen livsfrågor och identitet kopplat till religionskunskapsämnet i skolan?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Strand; [2018]
    Nyckelord :grundskolan; identitet; identitetsskapande; livsfrågor; pragmatismen; religion; religionskunskapsämnet; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka lärares syn på begreppen identitet och livsfrågor kopplat till religionskunskapsämnet. Frågeställningarna som arbetet grundar sig på är ”hur ser lärare att religionskunskapsämnet kan vara ett identitetsutvecklande ämne?” samt ”på vilket sätt kan lärare stimulera elever att reflektera över livsfrågor och identitet?”. LÄS MER

  5. 10. Etik i religionskunskap : En studie om etikens utrymme och framställning i tre läroböcker för mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Kalantzidou; [2016]
    Nyckelord :Textbooks; Textbook analysis; Didactics of ethics; Religious education; Middle school; Läroböcker; Läroboksanalys; Etikdidaktik; Religionskunskap; Mellanstadiet;

    Sammanfattning : Ethics is overall an important subject in school education but distinguishes in religious education compared to other school subjects. I have chosen this subject in the light of the fact that there’s not been done much research about the didactics of ethics. LÄS MER