Sökning: "Mentalisering teori"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Mentalisering teori.

  1. 1. Att läsa ord och bild : Läsförståelse genom ord, bild och mentalisering – en läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Elin Fällman; [2022]
    Nyckelord :Reading comprehension; expanded text concept; intermediality; theory of mind; textbook; Läsförståelse; vidgat textbegrepp; intermedialitet; mentalisering; läsebok;

    Sammanfattning : I skolans läseböcker används ofta bilder som stöd för läsningen. Men om bilder kräver att läsaren förstår bildkaraktärers sinnestillstånd riskerar de att hindra läsförståelsen hos elever med outvecklad mentaliseringsförmåga, vilka kan finnas bland exempelvis barn med autismspektrumtillstånd. LÄS MER

  2. 2. Legitimerade psykoterapeuters perspektiv på den avslutande processen i psykodynamisk psykoterapi med unga vuxna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Johansson Marie; [2021]
    Nyckelord :Psychotherapy endings; Termination; Psychodynamic psychotherapy; Young adults; Psykoterapi avslut; Avslut; Psykodynamisk psykoterapi; Unga vuxna;

    Sammanfattning : Inledning: Avslut kan väcka olika känslor. Unga vuxna ska lämna barndomen och tonårstiden för att starta sitt eget vuxenliv. Psykisk ohälsa har ökat bland unga, en del söker psykoterapi, men många hoppar av. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbete med att få barn att känna sig inkluderade i förskolan – Kan barn vara tysta & delaktiga? Pre-school teachers´effort to make children feel included in pre-school- Is it possible for children to be quiet whilst still being participatory?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emma Holmberg; Christina Åkesson; [2016]
    Nyckelord :Delaktighet; genus; inkludering; normer; tysta barn;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med denna studie är att undersöka hur förskolans personal arbetar för att möta alla barn i verksamheten med fokus på de tysta barnen. Våra teoretiska perspektiv som vi utgår ifrån är Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen, Bowlbys anknytningsteori, Foucaults maktteori och Dion Sommers teori om det kompetenta barnet. LÄS MER

  4. 4. “Det är inte bara ett syskon som mår dåligt, alla påverkas av det” - En kvalitativ studie av den känslomässiga upplevelsen av att växa upp med ett syskon med psykisk eller fysisk sjukdom eller funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Åsa Lilieqvist; Josefin Ragnarsson; [2014]
    Nyckelord :syskonskap; syskonpåverkan; psykisk ohälsa; funktionsnedsättning; affektmedvetenhet; mentalisering; siblings; sibling impact; mental illness; disability; affect consciousness; mentalization; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att nå en fördjupad förståelse för känslomässiga upplevelser av att växa upp med ett syskon med allvarlig psykisk eller fysisk sjukdom eller funktionsnedsättning. Utöver detta var syftet att undersöka hur individer upplever att de har påverkats av dessa erfarenheter avseende sin förmåga till upplevelse och uttryck av affekterna glädje, ilska, skuld och skam. LÄS MER

  5. 5. Vad är mentalisering : En studie av Fonagy och medarbetares mentaliseringsteori 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykoterapi

    Författare :Monica Wennström; [2007]
    Nyckelord :Psykoterapi; mentalisering; psykoanalys;

    Sammanfattning : I London har en grupp kring psykoanalytikern och anknytningsforskaren Peter Fonagy utformat en mentaliseringsteori. Denna uppsats är en studie av denna teori. Mentaliserings- teorin har beskrivits som ett nytt paradigm inom psykoanalysen - och är en vidareutveckling av objektrelationsteorin. LÄS MER