Sökning: "Mina Thomas"

Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade orden Mina Thomas.

  1. 21. Kemi - ett svårt ämne? En ämnesdidaktisk undersökning av den i Sveriges grundskolor mest använda kemiläroboken Kemi Lpo TEFY

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Thomas Springer; [2005]
    Nyckelord :Kemi; läromedel; läromedelsanalys; textanalys; grundskola; ämnesdidaktik; läroböcker;

    Sammanfattning : Arbetets syfte var att undersöka om grundskolekemiboken Kemi Lpo TEFY är "en bra kemilärobok" enligt 6 krav som jag som kemist ställde på "en bra kemilärobok". Kraven omfattade översiktlig, strukturerad, logisk, precis, lättförståelig och begriplig, tydlig, förklarande, samband förmedlande och sakligt korrekt framställning av kemin, samband till elevernas värld och till aktuella globala problem, experimentens frihetsgrader och jämställdhetsprincipen mellan könen. LÄS MER

  2. 22. En grym gemenskap - Om identitetsarbete, gemenskap och integration i punkkulturen, med reflektioner kring fritidens betydelse som handlingsarena för subkulturer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Fredrik Sandberg; [2004]
    Nyckelord :Sociology; Sociologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i punk som subkultur och hur denna subkultur ges tillträde till fritidens arena. Utifrån detta är uppsatsen problemställning att titta på vilka sätt punk som subkultur kan tänkas stödja individer i deras identitetsarbete. LÄS MER

  3. 23. Utomhusmatematik- ett komplement till den vanliga matematikundervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Thomas Möller; [2004]
    Nyckelord :Mathematics; Utomhuspedagogik; Utomhusmatematik; Motivation; Konkret material; Lekfullt lärande; MATEMATIK;

    Sammanfattning : Jag vill med denna uppsats visa hur man kan använda sig av utomhusmatematik som ett kompletterande arbetssätt för att göra matematikundervisningen i grundskolan mer variationsrik. Jag vill även i korta ordalag beskriva varifrån utomhuspedagogiken härstammar och vilka positiva effekter den tidigare påvisats ha på lärandet och eleverna. LÄS MER

  4. 24. Handdockan som samtalspartner i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kerstin Andersson; [2001]
    Nyckelord :förskolan; handdocka; samtal;

    Sammanfattning : Min preciserade fråga blev följande: Hur kan jag som pedagog med hjälp av en handdocka skapa samtal med barnen? För att få svar på den frågan tog jag kontakt med en förskola där ett urval gjordes: Sara 5år, Lisa 6år, Erik 5år, Thomas 4år och Jonas 5år. Dessa fem barn kommer att deltaga i mina sju möten som är fördelade på två veckor som varar runt tio minuter där något står i fokus. LÄS MER

  5. 25. Tar man grundläggande värden på allvar? Tar man barns frågor på allvar?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskap

    Författare :Thomas Eriksson; [1997]
    Nyckelord :religionsdidaktik; styrdokument; läroplan; skolplan; lokal arbetsplan; rektor; etiska frågor; livsfrågor; värderingar;

    Sammanfattning : I det här arbetet synliggörs våra styrdokument på skolans område, de statliga, kommunala och lokala, utifrån den tes/fråga som lyder; ”Tar man grundläggande värden på allvar? Tar man barns frågor om livet, på allvar?” En presentation av respektive dokument och en kompletterande intervju med den pedagogiska ledaren/rektorn på en skola analyseras och sammanfattas. Undersökningens huvudresultat är som följer; Vardagstillvaron och den sociala gemenskapen är viktiga som utgångspunkt för samtal, reflekterande och kunskapsutveckling. LÄS MER