Sökning: "Modersmål roll"
Visar resultat 1 - 5 av 232 uppsatser innehållade orden Modersmål roll.
1. Språkutveckling hos flerspråkiga barn : En kvalitativ studie om pedagogers metoder och tillvägagångssätt, och deras roll i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : This study is about language development in multilingual children. The purpose of this qualitative study is to highlight how the pedagogues in the preschool describe how they support and challenge the children in their language development. The method used is semi-structured interviews. LÄS MER
2. Modersmålets roll i elevernas utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskapsutvecklingen om modersmålets betydelser för en mer allmän kunskapsutveckling för elever med ett annat modersmål än svenska. Studien undersöker därför hur lärarna arbetar för att säkerställa att modersmål inte blir ett isolerat ämne och hur modersmålet kan påverka flerspråkiga elevernas prestation i övriga skolämnen. LÄS MER
3. Språkbarriärer i förskolan : En kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : En förutsättning för lärande i förskolan är god kommunikation och att skapa trygghet för barnen. Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur man kan minska/undvika språkbarriärer i förskolan genom att ge exempel på hur förskollärare uttrycker att de möter barn med annat modersmål. LÄS MER
4. Effekten Av Inlärningsmotivation På Modersmålselever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Vår studie handlar om vikten av lärandemotivation och dess roll och inverkan på elever. Arbetet började med att litteratur, böcker, avhandlingar och artiklar, valdes ut i den mån de uppfattades som lämpliga för studien. LÄS MER
5. Inkluderande matematikundervisning – : flerspråkighet åk 1–3
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : I tidigare genomförda studier finns konstaterat att språkets betydelse och inkluderande lärmiljö spelar roll i lärandet av matematik i skolan. Forskningsfältet visar även att samverkan i skolan mellan olika yrkeskategorier och lärarnas bemötande av de flerspråkiga eleverna i matematikundervisningen påverkar elevernas matematiska utveckling. LÄS MER