Sökning: "Motivational Leadership"

Visar resultat 1 - 5 av 116 uppsatser innehållade orden Motivational Leadership.

  1. 1. Är det någon som bryr sig? : En studie av hur autonomi, kompetens och tillhörighet påverkar motivation och arbetsprestation hos högskolelärare och yrkesidrottstränare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jakob Sanfridsson; Lina Tollsten; [2024]
    Nyckelord :Self-determination theory; Autonomy; Competence; Relatedness; Leadership; Motivation; Självbestämmandeteorin; autonomi; kompetens; tillhörighet; ledarskap; motivation;

    Sammanfattning : Titel: Är det någon som bryr sig? - En studie av hur autonomi, kompetens och tillhörighet påverkar motivation och arbetsprestation hos högskolelärare och yrkesidrottstränare   Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi   Författare: Jakob Sanfridsson och Lina Tollsten   Handledare: Monika Wallmon   Datum: 2024, januari   Syfte: Att undersöka och analysera motivationsfaktorer hos högskolelärare och yrkesidrottstränare, utifrån självbestämmandeteorin. Genom att identifiera likheter och skillnader i motivationsdrivkrafter för dessa två grupper, ämnar studien bidra till en djupare förståelse av hur olika faktorer påverkar motivationen inom olika yrkesområden. LÄS MER

  2. 2. Motiverande ledarskap och VD:ars tankar kring självbestämmandeteorin : Insikter från en kvalitativ innehållsanalys av podcastintervjuer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Jonatan Palmquist; Aron Fürstenberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker tillämpningen av Självbestämmandeteorin (eng.Self-Determination Theory forts. SDT) i svenska företag med fokus på hur VD:ar inkluderar SDT i sina ledarskapsfilosofier. LÄS MER

  3. 3. Vision - ledarskap och anställdas motivation : En kvalitativ studie om organisationens vision och ledarskapets påverkan på anställdas motivation ur ett medarbetarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Jenny Ioanidou; [2023]
    Nyckelord :Vision; motivation; leadership; organizational development; organizational goals; work performance; Vision; motivation; ledarskap; verksamhetsutveckling; organisationsmål; arbetsprestation;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to gain insights and a deeper understanding of how the organization's vision and leadership can serve as central motivational factors and influence employees' willingness to perform at a higher level. The primary role of the vision is to provide an inspiring future image and demonstrate what the organization aims to achieve in the long term. LÄS MER

  4. 4. Äldre medarbetare : En kvalitativ studie om ledarens syn på äldre medarbetare och ledarskapsstrategi för att bibehålla motivation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Hanna Grehag; Clara Eckervad; [2023]
    Nyckelord :Motivation; leadership; older employees; Herzberg s two-factor theory; motivational factors; hygiene factors; leadership styles; transactional leadership; transformative leadership; individualized leadership; intrinsic motivation factors; extrinsic motivation factors; chronological age; performance-based age; psychosocial age; organizational age; Motivation; ledarskap; äldre medarbetare; Herzbergs tvåfaktorsteori; motivationsfaktorer; hygienfaktorer; ledarskapsstilar; transaktionellt ledarskap; transformativt ledarskap; individanpassat ledarskap; inre motivationsfaktorer; yttre motivationsfaktorer; kronologisk ålder; prestationsbaserad ålder; psykosocial ålder; organisationsålder;

    Sammanfattning : Problematisering: En del av ledarskapets svåraste uppdrag är att bibehålla motivation och prestation bland medarbetare. Medarbetare som presterar genererar en framgångsrik organisation. Motivationen till att fortsätta prestera tenderar att förändras och avta med åldern. LÄS MER

  5. 5. Den föränderliga bilden av attraktivt arbete: En kvalitativ studie om Generation Y och Z : Hur organisationer kan arbeta för att behålla medarbetare i de yngre generationerna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexandra Sörensen; Lovisa Edwall; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Attractive work; Attract and retain; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivational factors; Job embeddedness; Flexibility; Development; Leadership; Employer branding; Attraktivt arbete; Attrahera och behålla; Generation Y Millenials; Generation Z; Generational cohort theory; Motivationsfaktorer; Arbetstillfredsställelse; Flexibilitet; Utveckling; Ledarskap;

    Sammanfattning : Konkurrensen på arbetsmarknaden är idag hög och det blir allt viktigare för organisationer att vara attraktiva arbetsgivare för att kunna attrahera och behålla personal. De olika generationerna som idag är yrkesverksamma har enligt forskning olika förväntningar och idéer om vad som identifierar en attraktiv arbetsgivare. LÄS MER