Sökning: "Motorisk utveckling"

Visar resultat 31 - 35 av 161 uppsatser innehållade orden Motorisk utveckling.

  1. 31. "Ute blir det mer friare känner jag" : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser gällande barns grovmotoriska rörelser vid utevistelsen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Hanna Tegnvallius; Lisa Elmersson; [2020]
    Nyckelord :preschool; outdoor; physical activity; motor skills; Förskola; utevistelse; fysisk aktivitet; motorisk utveckling.;

    Sammanfattning : Studien utgår från en kvalitativ ansats där syftet är att synliggöra hur förskollärare upplever sin roll vid barns fysiska aktivitet i utevistelsen samt deras reflektioner kring utomhusmiljöns betydelse för barn grovmotoriska rörelse. Utifrån syftet formulerades tre frågeställningar som utgår från förskollärares roll, utomhusmiljöns betydelse och barns motoriska utveckling. LÄS MER

  2. 32. De mångfacetterade begreppen: lek, lärande och utveckling : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellinor Ejserholm; [2020]
    Nyckelord :lek; lärande; ämnesdidaktik; utveckling; pedagoger; förhållningssätt; styrdokument;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturstudie som belyser relationen mellan begreppen lek, lärande och utveckling. Begreppen lek, lärande och utveckling är komplexa både i sig själva och i relationen till varandra. LÄS MER

  3. 33. Fysisk aktivitet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barns utveckling utifrån fysiska aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Fjällborg; Tilda Lönngren; [2020]
    Nyckelord :Förskollärares upplevelser; förskollärares roll; fysisk aktivitet; motorisk utveckling; kognitiv utveckling; förskolebarn.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att synliggöra förskollärares upplevelser av hur fysiska aktiviteter kan påverka barns utveckling i förskolan. I studien undersöks även hur förskollärare beskriver sin roll i arbetet med barns fysiska aktiviteter. LÄS MER

  4. 34. Förskolegårdens utformning ur en motorisk synvinkel : En bildbaserad dokumenatationsstudie om hur förskolegårdar ger barnen möjlighet till motorisk utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Isabelle Rudman; [2020]
    Nyckelord :Motor skills; physical activity; preschool yard; Motorik; fysisk aktivitet; förskolegård; konstruerad utemiljö; naturlig utemiljö.;

    Sammanfattning : Det här självständiga arbetet studerar vilka möjligheter det finns för barn att träna på deras motoriska utveckling på förskolegården. Tidigare forskning har visat att förskolegården inte ger barnen den bästa möjligheten för motorisk träning och därför studeras ämnet. LÄS MER

  5. 35. Förekomst av balanssvårigheter och försenad motorisk utveckling samt effekt av balansträning hos barn med senorineural hörselnedsättning: en litteraturstudie.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

    Författare :Astrid Ledhagen; Filippa Sjöstrand; [2020]
    Nyckelord :sensorineural hörselnedsättning; balans; motorisk utveckling; cochleaimplantat; träning; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Sensorineural hörselnedsättning (SNHL) är en typ av hörselnedsättning där cochleans eller hörselnervens funktion är försämrad. I innerörat sitter balansorganet och hörselorganet i nära relation till varandra. LÄS MER