Sökning: "Motorisk utveckling"

Visar resultat 21 - 25 av 161 uppsatser innehållade orden Motorisk utveckling.

  1. 21. "Detta är en superbra cykelväg, men vi har ju inga cyklar här..." : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av förskolegården.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Julia Häll; Ellinor Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; uppfattning; utomhusmiljö; förskolegård; pedagogik; miljö; förskola;

    Sammanfattning : Det här är en kvalitativ studie med syftet att synliggöra förskollärares uppfattningar av förskolegården. Frågeställningarna för studien är följande: Hur uppfattar förskollärarna förskolegården och dess pedagogiska möjligheter för lek och lärande? Vilka utvecklingsbehov uppfattar förskollärna att förskolegården har? Vad uppfattar förskollärarna som de största påverkansfaktorerna i relation till förändring av förskolegården? För att besvara ovanstående frågeställningar genomfördes samtalspromenader med sex förskollärare på deras respektive förskolegård. LÄS MER

  2. 22. Förskollärares syn på förskolans kompensatoriska uppdrag : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sarah Thomsson; [2021]
    Nyckelord :Compensatory mission; preschool; socio-economic vulnerability; socio-cultural perspective; social constructionism; development; motor skills; health; Kompensatoriskt uppdrag; förskolan; socioekonomisk utsatthet; sociokulturellt perspektiv; socialkonstruktionism; utveckling; motorik; hälsa.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att söka kunskap om hur lärare i förskolan resonerar om förskolans kompenserande uppdrag när de planerar utbildningen som inkluderar fysisk och motorisk aktivitet. Vid insamling av empiriska data skickades ett kvalitativt frågeformulär med strukturerade intervjufrågor till lärare i förskolan som befann sig i olika geografiska områden inom ramen för socioekonomisk status. LÄS MER

  3. 23. Fysioterapeuters upplevelser av att arbeta inom elevhälsan : Uppfattningar om utveckling av fysioterapeuters roll i skolans värld och att arbeta i skolhälsoteam

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi

    Författare :Agnes Lindgren; Moa Skogh; [2021]
    Nyckelord :Physiotherapy; Physiotherapist in school; School based health care; Physical activity in school; Motor development; Professional development; Fysioterapi; skolfysioterapeut; elevhälsa; fysisk aktivitet i skolan; motorisk utveckling; professionell utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Samband mellan motorisk utveckling, fysisk aktivitet och lärande finns väl dokumenterade. Processer för att utveckla implementeringen av fysisk aktivitet i skolan har påbörjats bland annat genom fysioterapi som en del av elevhälsan, ett relativt nytt verksamhetsområde. LÄS MER

  4. 24. Användning av Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance för barn med Developmental Coordination Disorder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Johanna Östling Svensson; Evelina Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Aktivitetsutförande; Arbetsterapi; CO-OP; DCD; Föräldrars engagemang; Social inkludering; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Developmental Coordination Disorder [DCD] är en motorisk funktionsnedsättning som påverkar förmågan att utföra vardagliga aktiviteter, vilket kan leda till aktivitetsbegränsningar och delaktighetsinskränkningar. Cognitive Orientation to Daily Occupational Performance [CO-OP] är en arbetsterapeutisk, uppgiftsorienterad intervention med fokus på kognitiva strategier för ett förbättrat aktivitetsutförande. LÄS MER

  5. 25. Vikten av att ha grundläggande motorik och hur pedagoger kan påverka det i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Victor Kirstein; Filip Velin; [2021]
    Nyckelord :Barn och ungdomar; Idrott och hälsa; Motorik; Pedagoger;

    Sammanfattning : Sammandrag/Abstrakt   Vår kunskapsöversikt har haft fokus på individers motoriska förmåga inom idrott och hälsa. Syftet med vår kunskapsöversikt är att skapa en förståelse för hur motoriken kan påverka barn och ungdomar. LÄS MER