Sökning: "barns samspel vid datorn"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden barns samspel vid datorn.

  1. 1. Lava, Lego, Lasersvärd : En fallstudie om barns samarbete i digitala spel på förskolan

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Malin Ek; [2017]
    Nyckelord :IKT; IT; Digitala Spel; Spel; Gaming; Dator Förskola; Digital Förskola; Samspel; Samarbete; Minecraft;

    Sammanfattning : Tillämpningen av information- och kommunikationsteknik i förskoleverksamheten är idag vanligt förekommande, inte minst genom datoranvändning. En del av just datoranvändning på förskolan är barnens bruk av olika slag digitala spel. LÄS MER

  2. 2. Återkoppling till elever i deras användande av datorn som skrivverktyg : En kvalitativ studie av speciallärares erfarenheter kring återkoppling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pia Hållsten; [2015]
    Nyckelord :Feedback; writing practices; computers in education; digital writing; special education teachers; Återkoppling; språkutvecklande arbetssätt; datorn som skrivverktyg; digitalt skrivande; speciallärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om speciallärares erfarenheter av språkutvecklande arbete i skolan, med fokus på återkoppling till elever när datorn som skrivverktyg används. Studien baseras på en intervjuundersökning av tio speciallärare. LÄS MER

  3. 3. Spelmaskinen som dokumenterar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Brigitta Gaspar; Carina Öhman; [2013]
    Nyckelord :dokumentation; förskola; iPad; lärande; lärplatta; samspel; spel; surfplatta;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärplattans roll för pedagoger och barn i förskolan. Vi har utgått från följande frågeställningar: Hur ser pedagogerna på lärplattan och dess användning? Hur ser barnen på lärplattan och dess användning? Hur samspelar barnen kring lärplattan?Vår studie är gjord på två förskolor i Nordvästra Skåne där vi har intervjuat åtta pedagoger och 20 barn. LÄS MER

  4. 4. "Man får tänka lite... då blir man klokare" : Lärande när barn spelar digitala puzzlespel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Swahn; Petra Nilsson; [2013]
    Nyckelord :Pedagogy; Video games; Stimulated recall; Interaction analysis; Learning; Pedagogik; Datorspel; Stimulated recall; Interaktionsanalys; Lärande;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har som syfte att undersöka barns lärandepraktiker och meningsskapande samspel när de spelar digitala spel tillsammans. Barn i årskurs två har delats in i fyra grupper. Två av grupperna har spelat datorspelet Labyrint och de båda andra grupperna har spelat datorspelet Bloxorz. LÄS MER

  5. 5. Bläddra eller klicka : Barns meningsskapande i socialt samspel och kommunikation genom barnlitteratur och digitala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jeanette Ekström; Gunilla Magnusson; [2012]
    Nyckelord :Barnlitteratur; lärprocesser; digitala medier; sociala samspel; kommunikation; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är barnlitteratur och digitala medier i förskolans verksamhet. Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur förskollärare ser på barns meningsskapande i socialt samspel och kommunikation genom barnlitteratur och digitala medier. LÄS MER