Sökning: "Music creation"

Visar resultat 6 - 10 av 202 uppsatser innehållade orden Music creation.

  1. 6. ”Resultatet är oftast väldigt glädjefyllt när man får stå på scen, men vägen dit kan vara väldigt tuff” : En kvalitativ studie om motivation och identitetsskapande inom en scenkonstnärlig yrkesgrupp

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Caroline Ljungberg; Linde Schumann; [2023]
    Nyckelord :performing arts; social situations; social influence; motivation; work identity; scenkonst; sociala situationer; social påverkan; motivation; yrkesidentitet;

    Sammanfattning : Det scenkonstnärliga arbetet ger lätt intrycket av att vara nära sammankopplat med personliga intressen och hobbys och anses därmed ofta vara ett lyxigt och tacksamt yrke. Yrket består dock av både mentalt och fysiskt påfrestande situationer som innebär mycket jämförelse med konkurrenter och kräver ett starkt självförtroende av individen för att etablera sig inom branschen. LÄS MER

  2. 7. Spectromorphological Reductions : Exploring and developing approaches for sound-based notation of live electronics

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Musik, medier och teater

    Författare :Hans Lennart Jonsäll; [2023]
    Nyckelord :live electronics; electronic music; electroacoustic music; notation; spectromorphology; typo-morphology; Sound Notation; digital musical instruments.;

    Sammanfattning : In this master’s thesis, a sound-based notation system is explored and developed in the composition and performance of a musical work for live electronics. My approach builds on existing systems for electroacoustic music analysis, most notably Dennis Smalley’s (1997) theory of spectromorphology and the symbolic language of Lasse Thoresen & Andreas Hedman (2007) based on Pierre Schaeffer’s typo-morphology, as well as Mattias Sköld’s (2023) adaptation of this system for composition and transcription (Sound Notation). LÄS MER

  3. 8. Relationers melodi : En studie om musikens roll i skapandet och förstärkandet av pedagogiska relationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ruxsana Zeynalova; Victoria Persson; [2023]
    Nyckelord :Didaktik; förskola; gemenskap; musik; musikdidaktik; pedagogik; relationell pedagogik; relationer;

    Sammanfattning : Relationer som utspelar sig i förskolan är pedagogiska i sin natur, eftersom barns utveckling och lärande sker i relation till personal och andra barn i förskolan, på en plats som är en utbildningsinstitution med formulerade mål. Och att kommunicera och uttrycka sig genom musik är ett av förskolans uppdrag. LÄS MER

  4. 9. Musikspår : En studie av musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildning och Estetiska lärprocesser

    Författare :Johanna Björkqvist; [2023]
    Nyckelord :Listening; musicking; meaning-making; preschool; Lyssnande; musicking; meningsskapande; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien tar avstamp från min yrkeserfarenhet från då musik spelas upp i en förskolekontext. Studiens syfte är att undersöka om och hur uppspelad musik i förskolan kan beskrivas som meningsskapande aktivitet. LÄS MER

  5. 10. Vilken stämning vill du skapa med din musik? – En studie om fem musiklärares användande av film- och spelmusik i grundskolans musikundervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Albert Linde; Rikard Svensson; [2023]
    Nyckelord :filmmusik; musikpedagogik; musikskapande; spelmusik; undervisningsmetoder; utbildningsvetenskap; educational science; film music; music creation; music education; teaching methods; video game music; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av det centrala innehållet i ämnet musik på grundskolenivå gällande film- och spelmusik genomfördes en intervjustudie. Syftet med studien var att undersöka hur fem verksamma musiklärare i grundskolan använder musik från film och tv-spel i klassrummet för att undervisa om musik som meningsskapande uttrycksform. LÄS MER