Sökning: "Musical background"

Visar resultat 11 - 15 av 121 uppsatser innehållade orden Musical background.

  1. 11. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER

  2. 12. Establishing musical brutalism. The brutalist manifest and its background

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Jakob Glans; [2021-09-27]
    Nyckelord :Musical manifest; Camposition; Aesthetics; Brutalism; Artistic research;

    Sammanfattning : The goal of this thesis is to establish and concretize my compositional process, compositional technique and aesthetic as a unified art movement. A new definition of a genre/musical practice containing strict rules to composition and presentation of said composition, the movement is created from my own art and philosophy. LÄS MER

  3. 13. Rätten att få låta! -en kvalitativ studie kring barns musicerande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erika Allinger; Sofia Jensen; [2021]
    Nyckelord :Early childhood education; Preschool; Music; Habermas; Vygotskij; Pedagogik; Förskola; Musik; Habermas; Vygotskij;

    Sammanfattning : The following content is a way of trying to understand how music is practiced in Swedish preschools. To understand this, we have looked into preschool teachers' interest and knowledge in music, to see if or how their musical background may affect their teaching methods and didactics about music. LÄS MER

  4. 14. Om oboeelevers motivation : En intervjustudie om oboelärares erfarenheter kring elevernas motivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sanna Asplund; [2021]
    Nyckelord :Motivation; oboe; teacher; student; the community school of music and art; Motivation; oboe; lärare; elev; musik- och kulturskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vad oboelärare på musik- och kulturskolor har för erfarenheter kring sina elevers motivation att spela oboe. I bakgrundskapitlet presenteras en beskrivning av instrumentet oboe följt av en beskrivning av musik- och kulturskolans framväxt i Sverige under 1900-talet och en kort beskrivning av motivationsteorier genom historien. LÄS MER

  5. 15. Musiklärares bakgrund och noter i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jesper Hagberg; [2021]
    Nyckelord :sheet music; musical notation; music reading; music teachers; music teaching; background; written language; socio-cultural perspective; mediation; noter; notskrift; notläsning; gehör; musiklärare; musikundervisning; bakgrund; skriftspråk; sociokulturellt perspektiv; mediering;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats syftar till att undersöka vad fyra musiklärare på högstadiet har för musikalisk bakgrund och hur de använder sig av traditionell västerländsk notskrift i undervisningen. Tidigare forskning tar upp noters likhet med skriftspråk, noters roll i musikundervisning och identitet och förebilder i musik. LÄS MER