Avancerad sökning

Visar resultat 16 - 20 av 202 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 16. Den digitala valutans roll i musikbranschen : En undersökning av hur antalet streams, likes och följare påverkar svenska och danska artisters karriärer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Daniel Almeida; William Hensch; [2023]
    Nyckelord :Digitala interaktioner; digitalitet; feedback; följare; likes; motivation; musik; social feedback; sociala medier; streams; streamingtjänster; talbaserad feedback.;

    Sammanfattning : Denna undersökning fokuserar på hur digitala interaktioner påverkar motivationen hos svenska och danska artister inom populärmusikgenrer. Genom en kvantitativ ansats formulerade vi fyra propositioner och genomförde en enkät med 99 artister, främst DIY-artister som har släppt musik under den digitala eran. LÄS MER

  2. 17. Från den sjungande primadonnan till den äkta kreatören : En studie om kvinnliga musikartisters motivation till en karriär i musikbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Alva Liljekvist; Elin Lennholm; [2023]
    Nyckelord :motivation; gender; archetypes; hedegaard hein; music; artistry; music industry; gender equality; drive; prima donna; creator; performativity; gender system; feminism; gendering; gender codes; social security; hegemony; postcolonial feminism; motivation; genus; arketyper; hedegaard hein; musik; artisteri; musikbransch; jämställdhet; driv; primadonna; kreatör; performativitet; genussystem; feminism; könskodning; social trygghet; hegemoni; postkolonial feminism;

    Sammanfattning : Based on the coverage published in 2022 about gender inequality in the music industry, where men often have the upper hand compared to their female counterparts, the aim of this study is to achieve a deeper understanding of what motivates women to pursue a career as music artists despite the current inequality. Four female music artists who make a living of their music artistry were interviewed regarding their motivation to pursue such a career. LÄS MER

  3. 18. Musikbranschens svarta låda : En kvalitativ undersökning om uppfattningar av Sveriges black  box-problematik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Joline Scheffler; [2022]
    Nyckelord :Black Box; Copyrightholders; Direct licensing; Musicbusiness; Music industry; STIM; Technology for music economics;

    Sammanfattning : Studien syftade till att förena begreppsuppfattningar av black boxfenomenet, genom att härleda vad black box är enligt branschkunniga och undersöka vad de anser att problematiken grundar sig i. Problemområdet innefattar distribution av ekonomiskt kapital som inte fördelas korrekt. LÄS MER

  4. 19. TikTok, generation Z och musik : En undersökning om vilket sätt digitaliseringen har påverkat generation Zs musiklyssnande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Hampus Georgsson; Max Nyberg; [2022]
    Nyckelord :Generation Z; TikTok; musik; digitalisering; sociala medier.;

    Sammanfattning : Under coronapandemins år 2020 så fick en ny sociala medie-plattform många nya användare. Den applikationen heter TikTok. TikTok är en sociala medie-plattform där du som användare kan publicera, redigera likaså interagera med videos i alla dess storlekar och former. LÄS MER

  5. 20. Att sajna eller inte sajna : Hur kan artistens upplevelse och innovation påverkas av att kommersialisera sitt konstnärliga verk med att sajna eller inte sajna med ett skivbolag?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Viktor Nuorimaa; Henok Bitow; Haris Osmanagic; [2022]
    Nyckelord :Artistisk innovation; kommersialisering av musik; artistisk upplevelse; skivbolag; självständig artist; konstnärliga verk;

    Sammanfattning : Rapporten belyser att det kan vara tufft för en artist inom musikbranschen att avgöra om artisten ska binda sig till ett skivbolag eller om artisten ska satsa på den självständiga vägen och kommersialisera sitt konstnärliga verk på egen hand. Syftet med rapporten var att skapa förståelse för hur kommersialisering av ett konstnärligt verk kan påverka artistens upplevelse och innovation när man sajnar eller inte sajnar med ett skivbolag. LÄS MER