Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 202 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Den digitala valutans roll i musikbranschen : En undersökning av hur antalet streams, likes och följare påverkar svenska och danska artisters karriärer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Denna undersökning fokuserar på hur digitala interaktioner påverkar motivationen hos svenska och danska artister inom populärmusikgenrer. Genom en kvantitativ ansats formulerade vi fyra propositioner och genomförde en enkät med 99 artister, främst DIY-artister som har släppt musik under den digitala eran. LÄS MER
17. Från den sjungande primadonnan till den äkta kreatören : En studie om kvinnliga musikartisters motivation till en karriär i musikbranschen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Based on the coverage published in 2022 about gender inequality in the music industry, where men often have the upper hand compared to their female counterparts, the aim of this study is to achieve a deeper understanding of what motivates women to pursue a career as music artists despite the current inequality. Four female music artists who make a living of their music artistry were interviewed regarding their motivation to pursue such a career. LÄS MER
18. Musikbranschens svarta låda : En kvalitativ undersökning om uppfattningar av Sveriges black box-problematik
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Studien syftade till att förena begreppsuppfattningar av black boxfenomenet, genom att härleda vad black box är enligt branschkunniga och undersöka vad de anser att problematiken grundar sig i. Problemområdet innefattar distribution av ekonomiskt kapital som inte fördelas korrekt. LÄS MER
19. TikTok, generation Z och musik : En undersökning om vilket sätt digitaliseringen har påverkat generation Zs musiklyssnande
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Under coronapandemins år 2020 så fick en ny sociala medie-plattform många nya användare. Den applikationen heter TikTok. TikTok är en sociala medie-plattform där du som användare kan publicera, redigera likaså interagera med videos i alla dess storlekar och former. LÄS MER
20. Att sajna eller inte sajna : Hur kan artistens upplevelse och innovation påverkas av att kommersialisera sitt konstnärliga verk med att sajna eller inte sajna med ett skivbolag?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : Rapporten belyser att det kan vara tufft för en artist inom musikbranschen att avgöra om artisten ska binda sig till ett skivbolag eller om artisten ska satsa på den självständiga vägen och kommersialisera sitt konstnärliga verk på egen hand. Syftet med rapporten var att skapa förståelse för hur kommersialisering av ett konstnärligt verk kan påverka artistens upplevelse och innovation när man sajnar eller inte sajnar med ett skivbolag. LÄS MER