Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ett inverterat nöjesfält : kunskap, upplevelse och vara genom Google Maps användarrecensioner

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Andreas Thörn; [2023]
    Nyckelord :Commodification; critical theory; Walter Benjamin; experience; erlebnis; erfahrung; Google Maps; user reviews; Zlatan Court; information science; duration; duration object; objectification; flows; rating; experience economy; Henri Bergson; Marshall McLuhan; UGC; library; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : This thesis attempts to show tangible ways in which commodification of experience expands into areas outside of direct commercial activity, in contemporary mind and society. The user reviews of Google Maps (URGM) regarding places that don't offer sales of goods and services are being studied empirically, through qualitative text analysis. LÄS MER

  2. 2. A Cyber-Physical System to Reduce the Queues at Amusement Parks

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

    Författare :Kevin Kattilakoski Ruonala; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis explores how a cyber-physical system can be developed to implement a virtual queuing system that is intended for a carousel at an amusement park. The ambition is that this system will decrease the amount of time the visitors need to spend standing in a physical queue. LÄS MER

  3. 3. Utbyggnad av Gröna Lund : Ett förslag till utformning av Skeppsholmsviken 6

    Kandidat-uppsats, KTH/Byggteknik och design

    Författare :Anna Ekman; Soulin Molla Omar; [2019]
    Nyckelord :Amusement park; Architecture; Café; Culture; Dock; Gröna Lund; Park; Piling; Restaurant; Sustainability; Arkitektur; Brygga; Café; Gröna Lund; Hållbarhet; Kulturmiljö; Nöjesfält; Pålning; Restaurang; Tivoli;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka och gestalta utbyggnaden av Gröna Lund inom fastigheten Skeppsholmsviken 6 med hänsyn till funktion, upplevelse, kulturhistoriska värden, hållbarhet och allmänhetens intressen. Metod: Intervjuer genomfördes med personer som har varit inblandade i det pågående planarbetet och en enkätundersökning har delats på sociala medier för att ta reda på allmänhetens synpunkter och önskemål kring utbyggnaden. LÄS MER

  4. 4. Have Fun While Waiting : A study about the integration of interactive digital technology in amusement parks

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Erika Krauser; [2015]
    Nyckelord :Interactive digital technology; amusement parks; guest experience; queues waiting time; Interaktiva digitala tekniker; nöjespark; gästupplevelse; ; väntetid;

    Sammanfattning : Consumers in the UK are spending about three days of waiting in queues every year. The majority of the French consumers would choose another business if it offered faster service. LÄS MER

  5. 5. När filmen kom till Karlskrona : Exempel på filmvisning i den svenska landsorten 1897 - 1905

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Thomas Ahlqvist; [2015]
    Nyckelord :Filmvetenskap; Filmhistoria; Karlskrona; Sekelskiftet; Biografer; Kringresande filmvisare; Kinematograf; Skioptikon; Filmpublik;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar filmförevisning i Karlskrona fram till nyårsafton 1905. Undersökningen, som utförts med 1897 som utgångsår, belyser också övrig bildvisning på orten. Uppsatsens huvuddel utgörs av en kronologisk genomgång av de filmvisningar som förekommit på orten. Uppsatsens arbetsmetod är arkivforskning. LÄS MER