Sökning: "Naturvetenskap konst"

Visar resultat 6 - 10 av 27 uppsatser innehållade orden Naturvetenskap konst.

  1. 6. Kan man skapa energi? : En variationsteoretisk studie av hur elever i årskurs 4-6 kan utveckla förståelse för energibegreppet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Granström; [2020]
    Nyckelord :energibegreppet; variationsteori; undervisning i naturvetenskap; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att få kunskap om hur elever i årskurs 4–6 kan utveckla sin förståelse för det naturvetenskapliga begreppet energi med variationsteorin som teoretisk utgångspunkt. Frågorna jag ville ha svar på var vilka kritiska aspekter för begreppet eleverna måste få möjlighet att urskilja för att förstå begreppet på ett specifikt sätt och hur undervisningen kan utformas för att synliggöra dessa kritiska aspekter. LÄS MER

  2. 7. De yngsta barnens naturvetenskapliga utforskande i förskolans utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Johansson; Clara Nitsche; [2019]
    Nyckelord :Natural science; outdoor environment; preschool teachers; the youngest children.; De yngsta barnen; förskollärare; naturvetenskap; utemiljö.;

    Sammanfattning : Detta är en fallstudie som ämnar undersöka hur förskolans yngsta barn utforskar naturvetenskap i utemiljön samt hur förskollärare interagerar med dem i deras utforskande. Den tidigare forskning som är relevant för studien presenteras sedan beskrivs utvecklingspedagogiken vilken är studiens teoretiska utgångspunkt. LÄS MER

  3. 8. Titta här fröken! : En studie av hur möjligheter till spontan naturvetenskaplig undervisning kan tas tillvara

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Lina Sundqvist; Eva Danielsson; [2019]
    Nyckelord :Naturvetenskap; spontan undervisning; utevistelse; lärandeobjekt; förskollärarens förhållningssätt;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 9. “Vad menar de egentligen när de har skrivit så här, vad är det de vill att vi ska göra egentligen?” : En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och beskrivningar av arbetet rörande ett naturvetenskapligt läroplansmål.

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Louise Kettunen; Jessica Sandelin; [2019]
    Nyckelord :Beskrivningar; Fenomenografi; Förskollärare; Läroplansmål; Naturvetenskap; Uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att synliggöra och identifiera förskollärares uppfattningar av ett utvalt läroplansmål, samt deras beskrivningar av hur målet implementerasi praktiken. Det har sedan läroplanerna införde naturvetenskapliga målsättningarfunnits en problematik rörande hur de naturvetenskapliga målen ska tolkas. LÄS MER

  5. 10. "Katter äter ju inte blåbär!" : Barns lärande om näringskedjor i en learning study

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Mickelsson Penttäjä; Johanna Söderholm; [2019]
    Nyckelord :estetiska lärprocesser; learning study; naturvetenskap i förskolan; undervisning; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att generera kunskap omhur en naturvetenskaplig undervisningsaktivitet med estetiska lärprocesser kan utvecklas genom en learning study i förskolan. Genom att använda en learning study granskades sambandet mellan undervisning och barns naturvetenskapliga lärande. LÄS MER