Sökning: "Normalisering i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden Normalisering i skolan.

  1. 1. Regression with Bayesian Confidence Propagating Neural Networks

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Raghav Rajendran Bongole; [2023]
    Nyckelord :Machine Learning; Neural Networks; Brain-like computing; Bayesian Confidence Propagating Neural Networks; Maskininlärning; neurala nätverk; hjärnliknande datorer; Bayesian Förtroendespridande neurala nätverk;

    Sammanfattning : Bayesian Confidence Propagating Neural Networks (BCPNNs) are biologically inspired artificial neural networks. These networks have been modeled to account for brain-like aspects such as modular architecture, divisive normalization, sparse connectivity, and Hebbian learning. LÄS MER

  2. 2. CONNECTING THE DOTS : Exploring gene contexts through knowledge-graph representations of gene-information derived from scientific literature

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Henrietta Hellberg; [2023]
    Nyckelord :Knowledge graph construction; Information extraction; Knowledge Graphs; Next-Generation Sequencing; Gene contextualization; Kunskapsgrafkonstruktion; Informationsextraktion; Kunskapsgrafer; Next-Generation Sequencing; Kontextualisering av gener;

    Sammanfattning : Analyzing the data produced by next-generation sequencing technologies relies on access to information synthesized based on previous research findings. The volume of data available in the literature is growing rapidly, and it is becoming increasingly necessary for researchers to use AI or other statistics-based approaches in the analysis of their datasets. LÄS MER

  3. 3. Neuropsykiatriska funktionsvariationer i skolan; vilka insatser erbjuds? : En studie om insatser som kan erbjudas av skolkurator till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Didrik Backteman; Cathrine Hagman; [2023]
    Nyckelord :Neurodevelopment; neurodevelopment disorders; neuropsychology; school och school counseling.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur skolkuratorer kan kategorisera och beskriva de insatser som kan erbjudas till grundskoleelever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. Det finns flera lagstiftningar som pekar på barns rättigheter till skolgång samt att alla barn har rätt till anpassningar utifrån deras individuella behov för att forma deras vardag och göra den likvärdig andra barns skolgång. LÄS MER

  4. 4. "Det är ju bara barn liksom" : En kvalitativ studie om hot och våld mot lärare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Charlotte Vickers; Moa Brohede; [2022]
    Nyckelord :Lärare; pedagoger; hot och våld; arbetsmiljö; new public management; känsloarbete; coping; stöd;

    Sammanfattning : Forskning har visat att läraryrket har högre arbetsbelastning än andra undersökta yrkesgrupper. Det beror på att resursbegränsningar och andra sysslor tar för mycket tid från lärares huvudsyssla. En annan källa till lärares höga nivåer av arbetsbelastning är hot och våld på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 5. ”Psykisk ohälsa hos elever kan minskas om skolan gör ett gott arbete” : En kvalitativ studie om skolkuratorers arbete mot psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Beroulla Bahnaneh; [2022]
    Nyckelord :Mental illness; KASAM; preventive work; school counselor; system theory; Förebyggande arbete; KASAM; psykisk ohälsa; skolkurator; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka hinder skolkuratorer ställs inför när det gäller att förebygga psykisk ohälsa och vilka strategier de använder i arbetet med att ge stöd till eleverna i skolan. Syftet är även att undersöka hur samverkan mellan skolkuratorer och lärare ser ut när det gäller arbetet mot psykisk ohälsa. LÄS MER