Sökning: "Nyckelord: Peer support"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Nyckelord: Peer support.

  1. 1. Njurdonatorers upplevelser av att frivilligt donera en njure

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Kriss Olsson; Alaa Almaou; [2024]
    Nyckelord :: Registered nurse; experiences. kidney donation; kidney transplantation; person-centred care; Grundutbildad sjuksköterska; Njurdonation; Njurtransplantation; upplevelser; Personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Njurdonation är en omfattande process där en individ, efter eget beslut eller i samråd med andra, donerar en av sina friska njurar till en mottagare i behov av den för att förbättra sin överlevnad och hälsa. Som grundutbildad sjuksköterska har man tillgång till flera olika arbetsplatser, vilket innebär att man kommer möta olika patientgrupper i sitt yrke. LÄS MER

  2. 2. “ - Cause I like working when I’m happy” : A case study of students in linguistic vulnerability and verbal interactions with peers in the social studies classroom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lina Knudsen; [2023]
    Nyckelord :classroom discussions; Developmental Language Disorder; group work; Individuals and Societies; International Baccalaureate; linguistic vulnerability; middle school; social studies; verbal interaction;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna studie är att bidra med insikt i hur Mellanårsprogrammets (MYP) elever i språklig sårbarhet och deras lärare upplever verbala interaktioner i klassen med elevernas kamrater i Individer och samhällen (I&S), ett samhällskunskapsämne inom International Baccalaureate läroplan.  Forskningsfrågor · Hur ser MYP-lärare på den effekt kamrater har på elever i språklig sårbarhet under verbala interaktioner i klassen och hur stödjer dessa lärare elever i språklig sårbarhet under dessa interaktioner i I&S?   · How do MYP students in linguistic vulnerability experience and understand verbal in-class interactions with peers in the I&S classroom and how do they experience the support given to them by their teachers during these interactions?  Theoretical Framework The theoretical framework of this case study is based on the sociocultural perspective as seen in Vygotsky’s work (1987), which have been developed further by Säljö (2000) and Kozulin (2003). LÄS MER

  3. 3. Stimulering och stöd i elevers tidiga läsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Klein; Klaudia Borsukiewicz; [2022]
    Nyckelord :läsutveckling; stimulering; stöd; stödstrukturer; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka hur lärare kan stötta och stimulera en god läsutveckling under tidiga årskurser. Den syftar till att granska och sammanställa existerande forskning gällande stimulering och stöd i elevers läsutveckling i årskurserna F-3. LÄS MER

  4. 4. ETT JÄMLIKT STÖD I RESAN MOT ÅTERHÄMTNING : PATIENTERS ERFARENHETER AV PEER SUPPORT OCH DESS BETYDELSE FÖR ÅTERHÄMTNING INOM PSYKIATRISK VÅRD

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Johanna Ingberg Löfven; [2022]
    Nyckelord :Keywords: Peer support; qualitative study; patient perspective; psychiatric care; recovery; Nyckelord: Peer support; kvalitativ studie; patienters perspektiv; psykiatrisk vård; återhämtning;

    Sammanfattning : ABSTRACT Background: Previous research shows that peer support has an impact on and significance for patients, staff, health care and the care environment. However, it appears that there is limited research from patients' perspectives and that there is a need for further research on peer support and its significance for patients in psychiatric care. LÄS MER

  5. 5. Kamratkultur i förskolan. : En studie om förskollärares förhållningssätt och arbetssätt.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Malin Hamberg; Helen Fredriksson; Ida Christesen; [2013]
    Nyckelord :Preschool; peer culture; fellowship; togetherness; exclusion and ethics; Förskola; kamratkultur; gemenskap; samhörighet; uteslutning och etik;

    Sammanfattning : Arbetets art: Examensarbete i lärarutbildningen, avancerad nivå, 15hp. Högskolan   Skövde.   Titel: Kamratkultur i förskolan. En studie om förskollärares förhållningssätt och arbetssätt. LÄS MER