Sökning: "Opportunity to speak"

Visar resultat 11 - 15 av 94 uppsatser innehållade orden Opportunity to speak.

  1. 11. Vem tar ordet? : En enkätstudie om hur gymnasieelever upplever sitt muntliga deltagande i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Anton Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :Opportunity to speak; social studies; students; classroom discussion; gender patterns; Talutrymme; samhällskunskap; elever; klassrumsdiskussion; könsmönster;

    Sammanfattning : Det finns få studier som har undersökt gymnasielevers muntliga deltagande i ämnet samhällskunskap. Den här uppsatsens syfte är således att undersöka gymnasieelevers upplevelse av att svara på samhällskunskapslärares frågor. LÄS MER

  2. 12. En kunskapsöversikt om barnets delaktighet kring beslut gällande placering i familjehemsvård

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Frida Hagelbrand; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; barns röster; barnkonventionen; barnets perspektiv barnperspektivet; socialt arbete; anknytning;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to compile current research knowledge about the child's participation in decisions regarding placement. The aim is to discover if the child's voice is heard in decisions that are about themselves. LÄS MER

  3. 13. ”Jag brukar inte direkt prata om innehållet med någon” : En kvalitativ studie om elevers uppfattningar av critical literacy.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Felicia Malmqvist; [2021]
    Nyckelord :Critical literacy; students perceptions; connections; elementary school; year 1-3; Critical literacy; elevers uppfattningar; kopplingar; grundskola; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att främja identitetsutveckling, som syftar till att eleverna ska bli ansvarstagande, initiativtagande, självständiga och aktiva samhällsmedborgare.  Genom critical literacyundervisning kan lärare ge elever möjlighet att utveckla sin förmåga att arbeta kritiskt med genus, etnicitet, maktrelationer, klass och identitet. LÄS MER

  4. 14. Barns delaktighet i vårdnadstvister- är det så bra som det låter? En kritisk granskning av om barns rätt till delaktighet i vårdnadstvister utifrån ett barnperspektiv är motiverad och om denna rätt behöver stärkas

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Elin Johansson; [2021]
    Nyckelord :Familjerätt; Vårdnad; vårdnadstvist; delaktighet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att värna om barn och barns rättigheter är frågor som ständigt är aktuella, och inom politiken framförs ständigt nya lagförslag på hur barnrättsperspektivet kan stärkas. I denna uppsats kommer därmed redogöras för om barns delaktighet i vårdnadstvister i den utsträckning som gällande rätt öppnar upp för är motiverad, samt om det är berättigat att stärka denna rätt. LÄS MER

  5. 15. Normmedvetna lärares jämställdhetsperspektiv på undervisningen : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Brömster; [2021]
    Nyckelord :Gender equality; gender; norm critical; reflexivity; intersectionality; elementary school; teachers’ perceptions; qualitative interview; Jämställdhet; genus; normkritik; normmedvetenhet; reflexivitet; intersektionalitet; grundskola; lärares uppfattningar; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Skolan ska genomsyras av ett jämställdhetsperspektiv. Granskningar visar dock att det finns brister i skolors jämställdhetsarbete och det finns en rad jämställdhetsproblem i skolan. Många av problemen kan kopplas till könsnormer, varför svenska skolmyndigheter förespråkar ett normmedvetet förhållningssätt. LÄS MER