Sökning: "Oral presentation"

Visar resultat 11 - 15 av 56 uppsatser innehållade orden Oral presentation.

  1. 11. Muntlig framställning i gymnasieskolan : En intervjustudie om svensklärares attityder och arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Svensson; [2021]
    Nyckelord :Muntlig framställning; sociokulturell teori; stödstrukturer; svensklärare; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka svensklärares inställning till muntlig framställning i undervisningen på gymnasiet, samt vilka arbetssätt de använder sig av. Dessutom undersöks hur svensklärare beskriver att de med hjälp av olika stödstrukturer arbetar för att utveckla elevernas muntliga kompetens. LÄS MER

  2. 12. Foreign Language Speaking Anxiety among EFL Leaners in Swedish Lower Secondary Schools

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Abdullah Amouna; [2021]
    Nyckelord :English-as-a-foreign-language EFL ; foreign language anxiety FLA ; foreign language speaking anxiety FLSA ; language anxiety LA ; fear of negative evaluation FNE ;

    Sammanfattning : Language anxiety (LA) is “the worry and negative emotional reaction when learning and using a second language and is especially relevant in a classroom where self-expression takes place” (Gregersen & MacIntyre, 2014, p. 14). LÄS MER

  3. 13. Oral presentations in a first and second language : A case study of student and teacher perspectives on the work process during oral presentations following the five canons of rhetoric

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Harald Fried; Nils Lundberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This case study examines the potential differences in the performance level of oral presentations between a student’s L1 and L2 and how teachers can best help to improve students’ ability to perform in the two languages. The aim of this essay is to provide teachers with a mapped diagnostic of differences in the support that students require in the stages of working with oral presentations. LÄS MER

  4. 14. "Vågar du prata nu?" : En studie om Svenska 3-elevers självskattning, attityder och talängslan inför muntliga framställningar och deras progression inom dessa områden.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Philip Ekman; [2020]
    Nyckelord :Oral presentation; self-efficacy; attitude; speech anxiety.; Muntlig framställning; självskattning; attityd; talängslan.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate student progression in oral presentations. During almost an entire academic year, the students have read the course Swedish 3. To be able to examine their development, their self-efficacy, attitudes and speech anxiety ub these situations are measured. LÄS MER

  5. 15. Kommunikationsstrategien in Schülergesprächen : Zur Identifizierung, Einordnung und Bewertung von Kommunikationsstrategien

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sophia-Kristin Galozy; [2020]
    Nyckelord :German as a foreign language; second language acquisition; communication strategies; oral interaction; communicative competence; strategic competence; conversation analysis; evaluation; Deutsch als Fremdsprache; Fremdsprachenerwerb; Kommunikationsstrategien; mündliche Interaktion; kommunikative Kompetenz; strategische Kompetenz; Gesprächsanalyse; Bewertung; Tyska som främmande språk; andraspråksinlärning; kommunikationsstrategier; muntlig interaktion; kommunikativ kompetens; strategisk kompetens; samtalsanalys; bedömning;

    Sammanfattning : For a long time, the research of communication strategies has played an important role in the study of second language acquisition. They are a criterion for the evaluation of the oral presentation and interaction in the Swedish curriculum of modern languages. LÄS MER