Sökning: "Pedagogic drama"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Pedagogic drama.

  1. 1. Matematikundervisning på väg... Men vart ska vi? : Grundskolelärares egna ord om hur de vill utveckla sin undervisning i matematik, analyserat ur ett dramapedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner

    Författare :Martin Hagman; [2012]
    Nyckelord :Mathematics teaching; dramapedagogy; holistic learning; characteristics of drama; Matematikundervisning; dramapedagogik; holistiskt lärande; dramapedagogiska principer;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to ascertain how primary school teachers would like to improve their mathematics teaching. The central questions for this research are: In what ways do teachers want to improve their mathematics teaching? How do the teachers justify their statements? What main features can be distinguished out of the teachers answers? Three interviews and seven surveys have been used to collect information from a total of nine teachers, at one primary school. LÄS MER

  2. 2. Integrering av estetiska uttrycksformer i kärnämnen matematik och modersmål : En jämförande studie av en svensk och en rysk lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Nadia Westerberg; [2011]
    Nyckelord :Subject Integration; aesthetics; creativity; imagery; music language; dance language; drama.; ämnesintegrering; estetik; kreativitet; bildspråk; musikspråk; dansspråk; drama;

    Sammanfattning : The aim of my examination work was to compare and research how russian respective swedish teachers make use of educational aesthetic methods such as drawing, drama, music and dance in the teaching of core school subjects – mathematics and swedish respective russian languages. The aim of this work was to find out which of these methods are used by pedagogues in the process of education and on what level are they integrated into the theoretical pedagogic work. LÄS MER

  3. 3. Strindbergsbilden idag : En analys av åtta litteraturhistorier för gymnasiet

    M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Erik Ringdahl; [2010]
    Nyckelord :strindbergsbilden; läromedelsanalys; gymnasiet; litteraturhistorier;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to analyze the image of Strindberg in today's upper secondary school. How is the author portrayed in the textbooks and teaching aids, and which parts of the authorship does the textbook and teaching aids authors choose to focus on?   This work has been implemented in the form of a textbook and teaching aids survey where eight textbooks for the upper secondary school from 1989 to 2008 has been analyzed with focus on the sections that consider Strindberg and his authorships. LÄS MER

  4. 4. Att leda arbete inom det konstpedagogiska perspektivet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carolina (Lina) Ahlborg; Caroline Ausmaa; [2009]
    Nyckelord :drama; teater; konstpedagogiskt perspektiv; lärandesyn; ledarskap;

    Sammanfattning : Vi har valt att undersöka vilken syn verksamma dramapedagoger har på begreppet konstpedagogiska perspektivet som Mia Marie F. Sternudd tar upp i sin avhandling ”Dramapedagogik som demokratisk fostran?”(2000) och vilka kompetenser som krävs för att leda ett dramaarbeta inom detta perspektiv där en vanligaste konstformen är arbete med teater. LÄS MER

  5. 5. Spela roll i verkligheten

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Åström; [2006]
    Nyckelord :Socialisation; Status; KASAM;

    Sammanfattning : Vårterminen -06 skulle jag undervisa första årskursen på gymnasiets Barn och fritidsprogram om socialisationsprocessen. Jag ville undersöka om dramapedagogiska metoder var ett bättre sätt att lära eleverna än den traditionella undervisningen. LÄS MER