Sökning: "Performing Arts"

Visar resultat 31 - 35 av 697 uppsatser innehållade orden Performing Arts.

  1. 31. Intonation som färg- Folkmusikens variabla intonation på trombon

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Timothy Wendel; [2023]
    Nyckelord :Nyckelord: trombon; folkmusik; mikrotonalitet; variabla tonplatser; blåtoner Key words: trombone; Swedish folk music; microtonality; variable scale degrees; blue notes; Performing Arts;

    Sammanfattning : Colouring with intonation – variable intonation of Swedish folk music on the trombone In this bachelor's thesis, an exploration of folk music with variable intonation with the instrument trombone as a tool is described. Using a diary to follow the practice sessions, the project explores different methods to learn performance practice of the microtonal intervals themselves and of actual tunes from the older Swedish folk music repertoire. LÄS MER

  2. 32. "Ja, jag kan spela kriminell men jag vill inte spela kriminell i alla filmer som jag gör" : En studie om scenkonst och blicken på den andre

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Genusvetenskap

    Författare :Sofia Welin; [2023]
    Nyckelord :Postkolonial feminism; Livet Bitch! Scenkonst; blicken på den andre; representation; communityteater; scenkonst på lika villkor;

    Sammanfattning : This study explores how the participants from Livet Bitch performing arts business experience how others view people from Södertälje with a focus on media representation. How do the participants respond to the media image within the framework of Livetbitch's performing arts activities? The consequences of the mediaimage for the participants performing arts practice are also problematized. LÄS MER

  3. 33. "Det är alltid svårt att börja rota i en tajmingfråga". En kvalitativ studie om lärares strategier kring feedback gällande sväng och tajming i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Arvid Filipsson; Daisy Delén; [2023]
    Nyckelord :Ensemble; feedback; gruppdynamik; kommunikation; konkret; metaforiskt; sväng; tajming; utbildningsvetenskap; Musikpedagogik. Communication; concrete; groove; group dynamics; metaphorical; timing; educational Science; Music Education.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Inspirationen till denna uppsats grundar sig i vår nyfikenhet om vad lärare har för tankar och strategier när det gäller feedback om sväng och tajming i ensemble. Syftet med studien är att undersöka ensemblelärares pedagogiska och metodiska tillvägagångssätt när de ger feedback gällande sväng och tajming i ensemble. LÄS MER

  4. 34. Från tanke till handling. En Intervjustudie om mental träning för musiker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Elsa Westberg; Marcus Sjögren; [2023]
    Nyckelord :mental träning; musiker; musikundervisning; personlig utveckling; stresshantering; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; mental training; musicians; music education; personal development; stress management; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att identifiera vilka metoder och verktyg som finns kopplade till mental träning samt hur lärare kan använda sig av dessa i musikundervisning. Vår första forskningsfråga handlar om hur mental träning används idag, vilket behov som finns och vilka metoder som används. LÄS MER

  5. 35. "Varenda ton vi tar är ju personlig" - En intervjustudie om personligt uttryck i sångundervisning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hilda Axelsson; Alma Fridolfsson; Marcela Ivsinovic; [2023]
    Nyckelord :Musikpedagogik; personligt uttryck; röst; sångteknik; sångundervisning; utbildningsvetenskap; educational science; music education; personal expression; singing lessons; vocal technique; voice; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Personligt uttryck har alltid varit viktigt för oss när vi sjunger och som blivande sånglärare vill vi att arbetet med personligt uttryck ska bli en naturlig del av vår egen sångundervisning. Syftet med denna studie är att undersöka begreppet personligt uttryck ur ett sånglärarperspektiv för att ta reda på hur sånglärare tolkar och beskriver sitt arbete med begreppet på gymnasiet. LÄS MER