Sökning: "Persuasive Systems Design Model"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Persuasive Systems Design Model.

  1. 1. Can you get consultants to update their CV more often by asking them how they are doing? : A design study on how behavior changing design can impact consultant CV writing

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Agnes Forsberg; [2023]
    Nyckelord :persuasive design; gamification; user-centered design; FBM; enterprise systems; motivation; UX; Double Diamond; CV writing; consultant; övertygande design; spelifiering; användarcentrerad design; FBM; företagssystem; motivation; UX; Double Diamond; CV-skrivande; konsulter;

    Sammanfattning : Consultants do not update their CVs enough - partly because it is boring, partly because they do not have the time, and partly because it requires a lot of detail. Using motivational theories as the base, this thesis tries to improve the consultant CV writing experience using persuasive design and gamification. LÄS MER

  2. 2. Applying persuasive design to increase engagement in sustainability-related projects : A case study of a climate change adaptation project’s website

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Arian Zamanian; Huihong Yang; [2022]
    Nyckelord :Persuasive design; Sustainability; Theory of Planned Behavior; Fogg Behavior Model; User engagement; Persuasive design; Hållbarhet; Teorin för Planerat Beteende; Foggs Beteende Modell; Användarengagemang;

    Sammanfattning : A website’s foundation should be its usability and its user engagement. Designers can go further and persuade users. The design practice of persuasive design revolves around affecting people indirectly by changing attitudes or behaviors through product features or service characteristics. LÄS MER

  3. 3. Användarupplevelse i digitala miljöer : En kvalitativ studie om vad som skapar engagemang inom digitala sociala nätverk

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Fanny Stövander; [2022]
    Nyckelord :UX; engagement; social networking sites; HMSAM; Flow Theory; Användarupplevelse; engagemang; digitala sociala nätverk; HMSAM; flow-teorin;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka användarupplevelse i digitala miljöer med inriktning engagemang inom digitala sociala nätverk. Studien syftar till att ge en fördjupad förståelse kring området användarupplevelse inom hedoniska motivationssystem (HMS) med fokus på vad som skapar engagemang inom digitala sociala nätverk. LÄS MER

  4. 4. Persuasive Design in Digital Pediatric Asthma Self- Management : Physician Perspectives

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Aleksandra Soltan; [2021]
    Nyckelord :Persuasive systems design; mHealth; Behavioral change support systems; Pediatric care; Asthma.;

    Sammanfattning : This work explores the acceptability of various persuasive design principles for pediatric users of a digital, asthma self-management solution. While persuasive design methods have been shown to motivate adherence to digital self-management, effective persuasion is highly context-dependent. LÄS MER

  5. 5. Persuasive design som redskap för beteendeförändring : En studie om studenters motivation till inlärning på MOOC-plattformar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Josefine Nygren; Kevin Scheffer; [2019]
    Nyckelord :Persuasive design; Fogg s behavior model FBM; gamification; Persuasive Systems Design Model; PSD; thematic analysis; diary method; qualitative; design principles; motivation; MOOC; learning; Persuasive design; Foggs beteendemodell FBM; gamification; Persuasive Systems Design Model; PSD; tematisk analys; dagboksmetod; kvalitativ; designprinciper; motivation; MOOC; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka designprinciper på en MOOC-plattform som kan anses ha en positiv påverkan på motivationen till studenters beteendeförändringar inom en lärandemiljö. Detta genom att jämföra funktioner på MOOC-plattformen Sololearn med designprinciper från ramverket Persuasive Systems Design Model (PSD). LÄS MER